Elever på Olympiaskolan beslutar om arbetsrätt i EU

Debatter, överläggningar och kompromisser står på schemat när elever på Olympiaskolan i Helsingborg ikläder sig rollen som europaparlamentariker. Den 28-29 mars kommer de att ta ställning till en av EU:s hetaste frågor just nu.

– Varje elev har tilldelats ett land och ett politiskt parti. På rollspelsdagen ska de agera som en europaparlamentariker med den bakgrunden. Eleverna har också fått ett lagförslag, utstationeringsdirektivet - det vill säga att utstationerade arbetare inom EU ska få samma lön som inhemska arbetare. I Sverige är det mer känt som att man ska upphäva Lex Laval. Detta är ett riktigt förlag från EU-kommissionen, berättar Karin Falk, samordnare för Europa Direkt Skåne Nordväst.

EU-rollspelet är avslutningen på flera veckors EU-undervisning på skolan. Genom föreläsningar, workshops, panelsamtal och retorikträning har elever i tre klasser fått en inblick i hur man tar beslut i EU och lärt sig om Europaparlamentets roll i EU-samarbetet.

– Vi tror att ett EU-rollspel gör EU-frågorna mer levande för eleverna. Förhoppningsvis bidrar det också till ett ökat intresse för EU och att de blir mer motiverade att engagera sig i frågor som rör EU, Europa och världen, säger Christel Haig, lärare i samhällskunskap på Olympiaskolan.

Europaparlamentet består av 751 ledamöter från de 28 medlemsländerna. Ledamöterna är uppdelade i åtta partigrupper efter politisk tillhörighet. I EU-rollspelet kommer de fem största partigrupperna vara representerade och eleverna spelar ledamöter från fem medlemsländer (Tyskland, Italien, Frankrike, Danmark och Polen).

Datum och tid:

• Tisdag den 28 mars på Olympiaskolan, klockan 12:30-16:00.
  • Onsdag den 29 mars på Rådhuset, klockan 09:00-15:30.

Arrangörer: Europa Direkt Skåne Nordväst och Olympiaskolan.

Mer information

Karin Falk, samordnare Europa Direkt Skåne Nordväst