Beslut om förflyttning av elever

Skol- och fritidsförvaltningen Telefon 042-10 64 51, Telefax 042-10 54 07 För att skapa trygghet, säkerhet och arbetsro på Gläntanskolan fattade skol- och fritidsnämndens ordförande Christer Rasmusson på måndagen den 4 februari beslut om förflyttning av sex elever från Gläntanskolan till andra skolor inom skol- och fritidsnämndens verksamhetsområde. Beslutet verkställs omgående. - Utgångspunkten är att det ska bli bra för alla inblandade. Beslutet om förflyttning är nödvändigt för att förbättra skolsituationen för så väl de sex förflyttade eleverna som för övriga elever på Gläntanskolan, menar nämndens ordförande Christer Rasmusson. Dagens ordförandebeslut är en konsekvens av att Gläntanskolans tidigare åtgärder och insatser hittills inte gett önskat resultat. Skolledningen har under måndagen gått ut med ett brev till föräldrarna på Gläntanskolan, där ledningen sammanfattar händelseutvecklingen och informerar om åtgärder på kort och lång sikt. - Vi ser till det som är bäst för varje elev. Genom att förflytta de berörda eleverna får de en bättre möjlighet att utvecklas både kunskapsmässigt och socialt. Vi arbetar för att alla elever ska må bra och vara trygga. Det innebär för oss dels att vi är tydliga med vilka regler som gäller på skolan och i samhället, dels att vi vill att våra elever lär sig att se sin egen del i situationen då bråk och konflikter inträffar. Vi jobbar vidare med att på sikt skapa gemenskap istället för motsättningar, säger Gläntanskolans rektor Ingrid Johnsson. Ledningen på Gläntanskolan har visat stor handlingskraft, säger förvaltningschef Thorbjörn Jordansson: - Det är svåra beslut som ska fattas för att nå önskade resultat. Skolledningen har fått besked om att de kan kvittera ut det stöd de behöver. Förvaltningen har nu mobiliserat de övriga skolorna för att solidariskt hjälpa till att lösa situationen. För mer information kontakta: Christer Rasmusson, nämndordförande Thorbjörn Jordansson, förvaltningschef Telefon: 0732-31 13 11 Telefon: 042-10 69 84