El Sistema startar i Helsingborg

El Sistema startar i Helsingborg

Matsalen i Dahlhemsskolan, Annerovägen 54
onsdag 14 juni 16:30

El Sistema "är en världsomspännande rörelse som med musikens kraft hjälper människor att påverka sina liv till det bättre." Verksamheten grundades 1975 i Venezuela och finns i dag i 65 länder.Till hösten 2017 startar Helsingborgs kulturskola El Sistema på Dalhemsskolan. För att markera denna viktiga händelse bjuder vi in dig till Dalhemsskolan för Uppstart El Sistema.

I Helsingborg kommer El Sistema att starta verksamhet hösten 2017. Inledningsvis kommer El Sistema att drivas som projekt och rikta in sig på områdesutvecklingsarbetet i stadsdelen Dalhem, med fokus på barn och föräldrar på Dalhemsskolan.

Projektet ska startas och drivas i samverkan mellan kulturnämnden, barn – och utbildningsnämnden, idrotts- och fritidsnämnden, arbetsmarknadsnämnden, socialnämnden, AB Helsingborgshem samt Helsingborgs Symfoniorkester. Projektet leds av kulturnämnden och administreras av Helsingborgs kulturskola.

Eftermiddagens program ser ut så här:

• Fika
  • Helsingborgs kulturskolas chefer Camilla Norberg och Göran Nilsson hälsar välkomna.
  • Dalhems rektorer berättar om Dalhemskolan.
  • Fredrik Österling berättar om Symfoniorkesterns roll i El Sistema.
  • Musik
  • Rebecca Törnkvist (verksamhetsledare och konstnärlig ledare för El Sistema) och Eva Rehbinder (enhetschef El Sistema/bitr kulturskolechef) berätta om El Sistema och deras arbete i Södertälje.
  • Presentation av projektledare och musikpedagoger El Sistema.
  • Invigning

Mer om El Sistema…

Arrangemangskontakter:
Camilla Norberg
camilla.norberg1@helsingborg.se

Göran Nilsson
goran.nilsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.