Ett år sedan Helsingborgs Hemlighus kom på plats

För exakt ett år sedan invigdes vår vackra spegeltoalett på Kungstorget. Den unika toaletten har under året som gått blivit en del av staden och en lyckad satsning för att utveckla centrum.

Utformningen med speglar är unik för Helsingborg. Runt om byggnaden löper en text som bryter av speglarna och gör att den ändå syns bra. Toaletten är tillgänglighetsanpassad och självstädande och ett besök på toaletten är gratis.

Ett år efter invigningen visar statistiken att toaletten har använts 39 708 gånger till och med maj månad ut. I augusti förra året användes toaletten totalt 6108 gånger.

- Det är roligt att den används så flitigt, säger Martin Hadmyr, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen. Enligt den statistik vi har är den en av Sveriges mest besökta offentliga toaletter.

Ett toalettbesök på spegeltoaletten har under året på prov varit avgiftsfritt, ett försök som nu permanentas.

- Vi tycker det är viktigt för såväl helsingborgare som besökare att det inte kostar något att besöka toaletten, säger Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande. Vi vill att Helsingborg ska uppfattas som en välkomnande och välskött stad. Här fyller spegeltoaletten en viktig funktion. Vi tittar nu på om det kan vara en bra lösning med fler avgiftsfria offentliga toaletter i Helsingborg.

Spegeltoaletten är den första av tre planerade nya toaletter i Helsingborg och en del i ett samarbete mellan Helsingborgs stad och JC Decaux.

- Framtidens toaletter är snygga, trygga och gratis, säger Magnus Heljeberg VD på JC Decaux.

Vi tar gärna emot förslag och idéer på var vi ska placera toalett nummer två och tre.

För ytterligare information:
Martin Hadmyr, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
E-post: martin.hadmyr@helsingborg.se

Magnus Heljeberg, VD på JC Decaux
E-post: magnus.heljeberg@jcdecaux.se

Helsingborg…
har en vision för år 2035 som bland annat handlar om den pulserande staden där vi skapar aktiviteter och upplevelser för alla åldrar. På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi för att Helsingborg ska vara en säker, välskött och funktionell stad med ett pulserande folkliv och ett ökat antal besökare på stadens mötesplatser.

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.