Filosoficafé - Vad är empati?

Filosoficafé - Vad är empati?

Filosofens Tulsa Janssons berikande filosofikvällar, där livets stora frågor diskuteras, är i full gång. 6 maj är det dags igen och frågan som ställs är; Vad är empati?

Det positivt laddade begreppet empati dissekeras och diskuteras. Något positivt? Absolut, men vad är det? En social nödvändighet eller ett tycka-synd-om-syndrom? Kanske är det så att vi bör tränas i empati eller att kan man bli lidande av för mycket empati.

Välkommen till ett filosoficafé inte endast tillägnad personer med filosofiska förkunskaper – i cafét är det deltagarna som är filosoferna och ämnena handplockade från vardagen. I vanlig uppskattad ordning leds cafét av ordförande för ideella föreningen Svenska sällskapet för filosofisk praxis, Tulsa Jansson.

Vad: Filosoficafé – Vad är empati?
Var: Dunker bar och matsalar, Bistron
När. 6 maj 18.00-19.00
Fri entré. Kom i tid, det är välbesökt.
Mer information: Filosoficafé för alla

Presskontakt: Dennis Nilsson, pressansvarig kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller  dennis.nilsson@helsingborg.se
Foto: David Brohede