Förtydligande om kontrollavgifter för livsmedelskontroller

Med anledning av den kritik som ett par krögare i Helsingborg, företrädda av Centrum för rättvisa, framfört mot bland annat miljönämndens kontrollavgifter, vill miljönämnden här göra ett förtydligande.

Miljönämnden i Helsingborgs stad bedriver kontroll av livsmedelsverksamheter. Detta för att invånarna ska ha tillgång till säkra livsmedel och känna sig trygga och förvissade om att den mat som serveras och säljs behandlas hygieniskt rätt och inte innehåller smittor. Dessutom ska livsmedlen vara märkta på ett korrekt sätt.

Varför tar vi ut en avgift vid en livsmedelskontroll?

Miljönämnden tar ut en årlig kontrollavgift för livsmedelsverksamheter, som till exempel restauranger och caféer. Miljönämnden är enlig lag (kontrollförordningen) skyldig att finansiera sina livsmedelkontroller med avgifter för livsmedelsföretagarna. Pengarna går till löner, lokaler, utrustning och utbildningar.

Hur många kontrolltimmar lägger vi ner på en viss verksamhet?

Hur många kontrolltimmar vi lägger ner på en verksamhet bestäms utifrån en risklassificeringsmodell som Livsmedelsverket har tagit fram. Risklassificeringen grundar sig i huvudsak på tre faktorer: vilken livsmedelshantering verksamheten har, hur stor den är och om den involverar mat till känsliga grupper.

Riskklassificeringsmodellen används av så gott som alla kommuner i landet. Kontrolltiden enligt denna modell är schabloniserad och tänkt att visa ett ungefärligt kontrollbehov sett över några år. Till exempel kan ett kontrollobjekt som enligt modellen kräver 6 timmars kontroll per år, således i praktiken få 4 timmars kontroll ett år och 8 timmar ett annat.

Hur hög är avgiften?

Avgiften är 750 kronor per kontrolltimme. I kontrolltiden ingår förberedelser, inläsning inför kontrollen, kontroll av verksamheten (inspektion, revision, provtagning och analys), upprättande av kontrollrapport, bedömning av analysresultat, samt administrativt arbete. Eftersom en vanlig kontrolltid ofta brukar ligga mellan 4 eller 6 timmar, innebär det en kostnad på mellan 3 000 respektive 4 500 kronor per år.

Hur ofta besöker vi verksamheterna?

Verksamheterna får kontrollbesök i relation till den kontrolltid som anges i riskklassificeringsmodellen. De flesta restauranger får till exempel ett kontrollbesök per år och kiosker brukar få ett kontrollbesök vartannat år. Det finns ett fåtal verksamheter, som till exempel större butiker, som får fler än ett kontrollbesök per år.

Vi svarar gärna på frågor om livsmedelskontroller och kontrollavgifter.

Cecilia Lundberg, avdelningschef för livsmedelsavdelningen vid miljöförvaltningen
cecilia.lundberg@helsingborg.se

042-10 50 38

Miljöförvaltningen • Carl Krooks gata 10 Postadress 251 89 Helsingborg • miljoforvaltningen@helsingborg.se