Fredrik Strage inleder Popskolan Helsingborg

Fredrik Strage inleder Popskolan Helsingborg

Popskolan intar Dunkers kulturhus och inleder med en av seriens skarpaste och mest populära talare på ämnet popjournalistik, musikjournalist och författare Fredrik Strage.

I en trestegsraket gör Popskolan gästspel på Dunkers under vintern 2013-2014. Popskolan startade på Kulturbolaget i Malmö 2008. Idag är Popskolan en serie öppna föredrag och var mellan 2010-2012 en högskolekurs på Malmö högskola och musikaliska stadsvandringar vid Malmöfestivalen 2012.

Popskolan leds av Martin Theander, sedan 1981 bl a redaktör, filmarbetare och diskjockey. 1996-2007 arbetade han som label manager och A&R med svenska och internationella utgivningar på skivbolagen Vibrafon, MNW och Playground. Martin har även skrivit boken ”Been it” om The Cardigans. Sedan 2012 är Theander handledare på Fontänhuset i Malmö.

Under åren har många artister hållit egna föredrag och en del har intervjuats på bland annat Babel, Konserthuset i Malmö, KB och i Sankt Petri-kyrkan. Några av artisterna som gästat Popskolan är Nina Persson, Timbuktu, Titiyo, Bob Stanley (Saint Etienne), Marie ledin och Brian Nash (Frankie goes to Hollywood).

Första Popskolan på Dunkers kulturhus är 20 november klockan 19:30 i teatersalen. Det är fritt inträde och alla är välkomna i mån av plats.

Arrangemangskontakt: Hans Simonen. Hans.simonen@helsingborg.se eller 0732311561
Presskontakt: Dennis Nilsson, pressansvarig kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se
Popskolan på Dunkers hemsida

Popskolan i sociala medier Bambuser och Facebook