Nour Habib och beskuren affisch från Prinsen av Atlantis

Fyra föreläsningar på Idé A Drottninghög

Med några nedslag i en rik programvår berättar vi här om fyra digitala föreläsningar på Idé A Drottninghög i Helsingborg.
Vi får höra berättelser om en social entreprenör, om framtidens fordon, om Helsingborgs historia i bild och om att ha en schizofren pappa.
Samtliga föreläsningar är kostnadsfria.

Nour Habib

Onsdag 24 februari 18.00
Nour är en social entreprenör från Helsingborg. Han är grundare av Trygg Rätt, som arbetar med att försöka hitta lösningar på olika samhällsproblem. I Nour Habibs fall handlar det om att lägga tid och energi på barn och ungdomar från prioriterade områden och visa dem på alternativ till en kriminell livsstil.

Arrangemanget kommer att filmas innan. Filmen läggs ut på Idé A Drottninghögs Facebook. Dock kommer den vara tillgänglig endast i 48 timmar, alltså från 24 februari 18.00 till 26 februari 18.00.

Framtidens fordon

Onsdag 24 mars 18.00
En kväll om framtidens mobilitet där man får veta mer om projekt AHAII, som handlar om framtida transportlösningar på Drottninghög. Man får också veta vad som kommit fram genom intervjuer med folk som arbetar och bor i området. Det blir också diskussion om hur transportlösningarna skulle kunna se ut i framtiden. Kommer vi att äga egna bilar eller kommer vi att åka runt i självkörande fordon? Kommer de saker vi handlat komma hem till oss med små robotar? Projektet bjuder också in till en "framtidsverkstad" där man kan vara med och skapa idéer för framtidens transportlösningar på Drottninghög.
Läs mer om projektet

Framtidens fordon kommer att hållas interaktivt via Zoom.
Länken är: https://hh-se.zoom.us/j/62672629677 I
Ingen föranmälan.

Fotoresa i Helsingborg

Onsdag 21 april 18.00
På Kulturmagasinet finns en omfattande historisk bildsamling som speglar Helsingborgs historia. De äldsta bilderna är från 1870-talet och de yngsta är nyligen tagna. 2013 medverkade Ronny Ekdahl och Pelle Johansson i Med Helsingborg i sökaren, en fotobok om Lindberg Foto och AB Helsingborgs-Bild. I den görs nedslag i stadens historia från 1930-talet och framåt; folkhemmets framväxt, världskrig, idrott och vardagen, allt fångat i bild. Nu återvänder de båda till samlingarna och presenterar några av sina favoriter.

Arrangemanget kommer att livesändas via Idé A Drottninghögs Facebook-sida.

En gång var jag Prinsen av Atlantis

Onsdag 28 april 18.00
Simon är skådespelare, producent och manusförfattare till filmen Kungen av Atlantis (2019). Filmen baseras på Simons egna erfarenheter av att växa upp med en schizofren pappa och tacklar ett svårt ämne med humor, värme och kärlek. Hör Simons berättelse om hur det har påverkat honom och om hans resa till att bli fri från skammen som så ofta förknippas med psykisk sjukdom och trots allt se att han har en pappa med ett hjärta av guld.

Arrangemanget kommer att livesändas via Idé A Drottninghögs Facebook-sida.

Arrangemangskontakt:
Poul Witting
aktivitetssamordnare Helsingborgs bibliotek
poul.witting@helsingborg.se

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.