Kronprinsessan besöker Drottninghög i Helsingborg, januari 2019. Foto: Pelle T Nilsson/SPA

​H.K.H. Kronprinsessan Victoria beskyddare för H22

H.K.H. Kronprinsessan Victoria är beskyddare för stadsmässan H22 – A smarter city i Helsingborg. Beskyddarskapet innebär ett uttalat stöd för stadens utvecklingsarbete mot 2022 och stadsmässan H22, som fokuserar på framtidens hållbara och smarta städer.

Helsingborg har en stolt tradition av att arrangera stora mässor. År 1955 arrangerades H55 och ansågs så nyskapande inom arkitektur, design och hantverk att man ibland brukar säga att det var där och då det moderna Sverige föddes. Dåvarande Konung Gustaf VI Adolf var högsta beskyddare av H55.

Nu händer det i Helsingborg igen: Staden arrangerar H22 – A Smarter City, en stadsmässa som utforskar och visar upp hur framtidens hållbara och smarta städer ska planeras och byggas. H22:s beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

- Det är en stor ära att Kronprinsessan väljer att stötta vårt arbete med H22. Kronprinsessans kunskap och engagemang i samhällsfrågor och hållbarhetsarbete är omtalad och betyder mycket för våra högt ställa mål med H22, säger kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg Peter Danielsson.

Kronprinsessan besökte Helsingborg i januari för att ta del av hur staden arbetar med hållbarhet och smart stadsutveckling. I samband med besöket skickade Helsingborgs stad den formella förfrågan om kungligt beskyddarskap för H22, som Kronprinsessan nu accepterat.

Kungligt beskyddarskap

Kungligt beskyddarskap har en lång historisk tradition. När en kunglighet åtar sig ett beskyddarskap innebär det att den kungliga personen främjar föreningens, institutionens eller organisationens verksamhet. Detta kan göras på olika sätt, men generellt innebär det att beskyddaren kan sägas ge vikt och status åt verksamheten genom att öka uppmärksamheten och medvetenheten kring organisationen och dess arbete. Vid beskyddarskap för mer långsiktig verksamhet syftar beskyddarskapet också till att inspirera andra människor till att bidra med sitt stöd.

(Källa: kungahuset.se)

H22 – A smarter city

Stadsmässan H22 planeras att äga rum i juni och juli 2022 i Helsingborg. H22 – A smarter city är en stadsmässa som bjuder in världen till Helsingborg för att dela erfarenheter och frågeställningar kring hållbar och smart stadsutveckling. H22 sätter människan i fokus och kommer att belysa stadsutveckling från tre perspektiv:

A. Livskvalitet: Hur planerar och bygger vi framtidens urbana miljö med människans välbefinnande i centrum

B. Innovativ stadsutveckling: Hur kan vi utnyttja digitaliseringens och automatiseringens möjligheter för att planera och bygga mer hållbara och smarta städer?

C. City governance: Hur ska ledarskapet, beslutsfattandet och möjliggörandet se ut för en framgångsrik stadsutveckling?

(h22.se)

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, 042-10 50 87

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.