Helsingborg växer vidare

Helsingborgs befolkning fortsätter att öka kraftigt. Under bara första halvåret 2009 blev vi 832 fler helsingborgare. Det framgår av färsk statistik från SCB.

- ­Det är ett positivt tecken att Helsingborg fortsätter växa även i sämre tider. Det visar att staden är konkurrenskraftig trots lågkonjunkturen, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det föds många barn i Helsingborg men framför allt beror Helsingborgs befolkningsökning på den stora inflyttningen till kommunen. I konkurrens med resten av Sverige såväl som med det egna länet, står sig Helsingborg starkt. Den första juni i år blev vi 127 586 invånare.

- Ökningen är något mindre än rekordåren 2007 och 2008. Men fortfarande är det en väldigt hög tillväxttakt och bara fem kommuner i Sverige har ökat mer än Helsingborg, säger Simon Sköld, statistiker på kommunstyrelsens förvaltning.

Om befolkningsökningen fortsätter i den här takten kommer Helsingborg passera Norrköping om cirka tre år och därmed bli Sveriges åttonde största kommun. Av flyttningsnettot (antalet inflyttade -antalet utflyttade) har 1 procent flyttat från en annan kommun i Skåne, 23 procent har flyttat från övriga riket och hela 76 procent har flyttat till Helsingborg från ett annat land.

- Irakier och danskar har de senaste åren varit stora inflyttningsgrupper för Helsingborg, säger Simon Sköld som inom kort avser analysera siffrorna och återkomma med en mer utförlig rapport om första halvåret 2009.

www.scb.se

För mer information: