Helsingborgs stad inför Tekniksprånget

Helsingborgs stad inför nu det så kallade Tekniksprånget. Bakgrund till initiativet är att säkra framtida teknisk kompetens och samtidigt lyfta staden som attraktiv arbetsgivare.

– Tack vare Teknisksprånget tar vi nu ett större ansvar för att ge unga inträde på arbetsmarknaden, samtidigt som vi agerar för att säkra framtida teknisk kompetens, säger Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Syftet med Tekniksprånget är att väcka intresset hos ungdomar som gått ut gymnasiet att påbörja ingenjörs- eller naturvetenskapliga studier. Detta genom att erbjuda fyra månaders betald praktik.

– Just Tekniksprånget är en ny satsning för Helsingborgs stad, men samtidigt har vi goda erfarenheter av en rad olika former av praktik, säger Maria Winberg Nordström.

Nästa steg är att titta närmare på Helsingborgs stads behov och möjligheter av praktikplatser runt om i såväl förvaltningar som bolag.

– En praktikplats är ett bra sätt att lära känna de utmanande och många gånger okända yrken och arbetsuppgifter som finns i en kommun, säger Maria Winberg Nordström och tillägger att Helsingborg, som ännu en kommunal arbetsgivare i Tekniksprånget, därmed bidrar till att säkra Sveriges behov av ingenjörer i välfärden och samtidigt stärker landets framtida konkurrenskraft.

Tekniksprånget drivs av Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, på uppdrag av regeringen. Sedan våren 2014 har även kommuner, landsting och kommunala bolag möjlighet att erbjuda praktik inom ramen för Tekniksprånget.

För mer information kontakta: Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott, telefon: 042-10 50 80, maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Jörgen Fransson, HR-direktör, HR-avdelningen, stadsledningsförvaltningen, telefon: 042-10 77 51, jorgen.fransson@helsingborg.se