Helsingborgs stad sänker sina lånekostnader

Standard & Poor bekräftar Helsingborgs stads mycket goda betyg avseende kreditvärdighet, vilket gör det möjligt för staden att låna pengar till lägre kostnad direkt på kreditmarknaden.

Ratingföretaget Standard & Poor har i dagarna satt betyg på stadens kreditvärdighet. Betyget blev AA+/A1+, vilket är det näst högsta respektive högsta betyget för lång respektive kort finansiering. Betyget är i toppklass och oförändrat sedan den förra bedömningen gjordes. Det betyder bland annat att Helsingborgs stad har en högre kreditvärdighet än de nordiska bankerna, vilket gör det fördelaktigt att låna direkt från placerare på kreditmarknaden. Staden tecknar den 13 april avtal om ett nytt låneprogram, viket innebär en möjlighet att ge ut obligationer på kreditmarknaden.

– Med obligationsprogrammet vi nu går in i så fungerar bankerna bara som förmedlare mellan låntagare och placerare. Priset (räntan) på obligationen styrs främst av kreditvärdighet och likviditet. Sammantaget betyder det höga betyget och det nya låneprogrammet att staden kommer att låna billigare och säkrare, vilket är mycket betydelsefullt vid de finansieringar som Helsingborg står inför, säger Göran Heimer, finansansvarig vid kommunstyrelsens förvaltning.

Det nya låneprogrammet leds av SEB, men även SHB, Nordea, Danske bank och Öhman fondkommission ingår.

Mer information:

Eva-Marianne Nilsson, avdelningschef vid finans- och bolagsavdelningen på kommunstyrelsens förvaltning, tel: 042-10 5170

Göran Heimer, finansansvarig vid finans- och bolagsavdelningen vid kommunstyrelsens förvaltning tel: 042-103570