Innebandychef blir arena-vd

Mattias Linell, i dag kanslichef vid Skånes Innebandyförbund, har rekryterats som vd till Helsingborgs Evenemang och Idrottspark AB. Det är stadens senast bildade bolag som ska sköta driften av Helsingborg Arena.

–     Jag ser verkligen fram emot uppdraget att sätta Helsingborg på kartan genom att bryta ny mark med bra evenemang i Helsingborg Arena, samtidigt som vi ska ge idrotten i Helsingborg chansen att utvecklas med de möjligheter som den nya arenan ger, säger Mattias Linell.

Mattias har i botten studier vid Lunds Universitet inom kemi och ekonomi, samt utbildning inom projektledning, försäljning och föreningsutveckling. Han har arbetat i ledande befattningar i komplexa projekt. Sedan 2007 är Mattias kanslichef för Skånes Innebandyförbund där han varit drivande för att i samarbete med Malmö Stad, Event in Skåne och Malmö Arena flytta SM-finalerna i innebandy från Globen till Malmö. Han har själv spelat innebandy och är domare på elitnivå.

–     Med Mattias får vi en bra verkställande direktör för Helsingborg Evenemang och Idrottspark AB, med höga ambitioner och med kvalifikationer inom såväl ekonomi som evenemang och föreningsliv, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

–     Av många kvalificerade sökanden känner vi att Mattias har den profil som lämpar sig bäst för att utveckla bolaget och bidra till en god samverkan i föreningslivet. Samtidigt som bolaget ska locka stora evenemang till staden och Helsingborg Arena, säger Mikael Skoog (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

–     Vi ser fram emot att Mattias börjar arbeta för oss i Helsingborg och gör Helsingborg Arena till ett etablerat varumärke så väl regionalt som internationellt, säger stadsdirektör Palle Lundberg.

37-årige Mattias tillträder tjänsten den 16 januari 2012.

Mer information:
helsingborg.se/helsingborgarena