Helsingborgs stad tar badvattenprover på femton badplatser hela sommaren.

​Koll på badvattnet i sommar

Nu drar badsäsongen igång i Helsingborg. I år tar vi badvattenprover varje vecka på utvalda badplatser och erbjuder en daglig prognos som visar förväntad badvattenkvalitet på fjorton av våra badplatser i Helsingborg.

Årets provtagningar
I år utökar vi våra provtagningar ytterligare från förra året. Vi tar badvattenprover på femton badplatser i Helsingborg, från Utvälinge/Sandön i norr till Rydebäck/Fortuna i söder. Proverna tar vi varannan vecka på nio badplatser och varje vecka på sex utvalda badplatser under hela badsäsongen, från 29 maj till 28 augusti. Totalt tar vi sju respektive fjorton prover under hela badsäsongen.

En daglig prognos visar förväntad badvattenkvalitet
Från och med i år erbjuder vi en daglig prognos för badvattenkvaliteten den aktuella dagen och tre dagar framåt. Prognosen publiceras i en karta som visar den förväntade badvattenkvaliteten på fjorton av våra badplatser, antingen med en röd eller grön flagga beroende på hur prognosen ser ut. Kartan uppdateras automatiskt utifrån förra årets protagningsresultat, data från NSVA, väderprognos samt modelleringar som konsultföretaget DHI har tagit fram. Kartan finns på helsingborg.se/badplatser och i en app som går att ladda ner via App store och Google Play.

- Vi jobbar stenhårt med kvaliteten på badvattnet i Helsingborg och hittar ständigt nya sätt att utveckla vårt arbetssätt till det bättre. Vi hoppas att den nya prognoskartan faller väl ut och hjälper folk att ha bättre koll på var det är lämpligast att bada i sommar, säger Elisabet Lindberg.

All information om Helsingborgs badplatser och badvattenkvalitet finns på helsingborg.se/badplatser

För mer information kontakta:
Elisabet Lindberg, strandansvarig på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 25 39, e-post: elisabet.lindberg@helsingborg.se