Lena Willemark, Carla Bley, Steve Swallow och Bohuslän Big Band inleder på Dunkers kulturhus!

Så är konsertsäsongen över oss igen. Höstens program bjuder på musik som utmanar, underhåller och gläder från hela världen. Vi inleder med Älvdalens mystik och amerikanska jazzmästare med gäster i stort format.

Lena Willemark

Lena Willemark har kommit att bli en centralgestalt inom den svenska folkmusiken och en banbrytande genreöverskridande sångerska. Från sin uppväxt i Älvdalen bär Lena med sig en tradition direkt överförd till henne från de gamla läromästarna och en musikskatt full av egensinniga låtar och visor, som hon förvaltar både som fiolspelman och som mycket personlig sångerska. Vid 2010 års Folk- och världsmusikgala utsågs hon till Årets traditionsbärare med motiveringen "Hon är en sann förebild på hemmaplan och utomlands, en äkta musikant i ordets sanna bemärkelse”.

Så här säger Lena själv om musiken i detta program:

– En stor del av musiken i det här programmet är sådant som jag lärde mig i min ungdom, då jag fortfarande bodde i byn Evertsberg, musik som följt mig genom livet. Den första förälskelsen, den som vi bär inom oss och återvänder till, fast det blir på lite olika sätt. Vi lever ju under tiden.

Med sig på denna turné har hon Mikael Augustsson (bandoneón och dragspel), Leo Svensson (cello), samt Haci Achmet Tekbilek (ney ney). Mikael, Leo och Haci var några av de musiker som medverkade på Lenas skiva Älvdalens Elektriska.

Datum: Torsdag 16 september

Tid: 19.30

Plats: Konsertsalen, Dunkers kulturhus

Entré: 200 kr, barn/stud/Kulturkortet 170 kr

Mer info: Hans Simonen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tel 0704-28 34 82, hans.simonen@helsingborg.se alt Maria Schreiber, informationsassistent, Dunkers kulturhus, 042-10 48 13, maria.schreiber@helsingborg.se

Intervju: Katarina Boltenstern, Konsertbolaget tel: 08-24 58 15, katarina.boltenstern@konsertbolaget.se

Arr: Dunkers kulturhus och Musik i Syd

Carla Bley, Steve Swallow och Bohuslän Big Band

Två av jazzens mest anmärkningsvärda och personliga musiker har varit ett par både musikaliskt och privat i 20 år. Pianisten Carla Bley och basisten Steve Swallow kompletterar varandra perfekt med Bleys noggrant och humoristiskt utformade kompositioner och Swallows kraftfulla jazz med djupa rötter i den amerikanska traditionen. Här möter de Bohuslän Big Band – en av Nordens främsta big band och den perfekta reskamraten för en utflykt in i ett nytt jazzuniversum.

Carla Bleys musik kännetecknas ofta av en underfundig humor kombinerad med innerligaste allvar. Mycket musik har ambitionen att vara "seriös" men lämnar istället lyssnare opåverkade, men i Carlas musik kommer man nära och får med sig hela spektrat av hennes personlighet. Carla Bley har spelat med och skrivit för allt från mindre jazzensembler till omfattande storband (The Very Big Carla Bley band, The Lost Chords, The Carla Bley Sextett, Liberation Music Orchestra, Norrbotten Big Band m fl). Hon har mottagit flertalet amerikanska och internationella utmärkelser, t ex Grammy i storbandskategorin och Prix Jazz Moderne från Frankrikes Jazzakademi.

Steve Swallow har sedan 20-årsåldern spelat med eller komponerat åt de flesta av jazzens all-stars. Listan innehåller mästare som bl a Joao Gilberto, Benny Goodman, Chick Corea, Stan Getz, Dizzy Gillespie, John Scofield, Pat Metheny och Herbie Hancock m fl. Redan 2002 besökte han Sverige för att leda Bohuslän Big Band, ett samarbete som fortsatt genom åren och bl a resulterat i skivan Swallow Songs (2007). Steve Swallows svenska gästspel har även resulterat i skivan Tin Pan Aliens med gäster som Bobo Stenson och Ulf Wakenius. Hyllad av många för sitt spel på sin femsträngade bas har han mottagit utmärkelser från Downbeat International Critics Poll såväl som Downbeat Readers Poll och Jazz Times Poll.

Datum: Fredag 17 september

Tid: 19.30

Plats: Konsertsalen, Dunkers kulturhus

Entré: 250 kr, barn/stud/Kulturkortet 210 kr, HDpass 185 kr