Magnus Prochéus, tillträdande fastighetsdirektör i Helsingborgs stad  (foto: Helsingborgs stad)
Magnus Prochéus, tillträdande fastighetsdirektör i Helsingborgs stad (foto: Helsingborgs stad)

​Magnus Prochéus är ny fastighetsdirektör i Helsingborgs stad

Kommunstyrelsen tog idag beslut att anställa Magnus Prochéus som ny fastighetsdirektör i Helsingborgs stad. Magnus Prochéus tillträder tjänsten under slutet av våren 2021.

- Jag är väldigt glad och stolt över förtroendet att få kliva in i rollen som ny fastighetsdirektör i Helsingborg. För mig känns stadens ambitioner att bygga den smarta staden - med stadsmässan H22 som en hållplats framåt - som en spännande utmaning och stor möjlighet att sätta fastighetsutveckling på kartan både nationellt och internationellt. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med förvaltning och kollegor i staden ta mig an den utmaningen, säger Magnus Prochéus, tillträdande fastighetsdirektör.

- Jag välkomnar Magnus till Helsingborgs stad och är glad över att han kliver ombord i en tid då Helsingborg nu spänner bågen ytterligare för att bygga framtidens hållbara stad, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad.

- Magnus långa och breda erfarenhet kommer att komma väl till pass i arbetet framåt för Helsingborgs stad. Fastighetsförvaltningen har under ett antal år ambitiöst arbetat med att förflytta stadens fastighetsbestånd till än mer energieffektivt, klimatsmart och hållbart. Med Magnus vet vi att denna ambition fortsatt kommer att utvecklas, sammanfattar Peter Janson (C), fastighetsnämndens ordförande.

Magnus Prochéus kommer närmast från arbetet som regionchef för Wihlborgs Fastigheter AB i Malmö och dessförinnan var han Fastighetschef på Stena Fastigheter.

Nuvarande fastighetsdirektör Fredrik Hjort fyller 65 år i februari 2021 och kommer att vara kvar i rollen fram tills att Magnus Prochéus tillträder tjänsten.

För mer information:

Magnus Prochéus, tillträdande fastighetsdirektör, tfn: 073- 371 17 82

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.