​Max Granström blir tillförordnad kulturdirektör i Helsingborg

​Max Granström blir tillförordnad kulturdirektör i Helsingborg

Idag utsågs Max Granström till tillförordnad kulturdirektör i Helsingborgs stad. Max Granström kvarstår samtidigt i sitt nuvarande uppdrag som VD för Helsingborg Arena och Scen AB. Max Granström har en bakgrund som bland annat teaterchef och chefsjurist på Statens Kulturråd.

- Jag kan idag meddela att Max Granström tackat ja till att bli tillförordnad kulturdirektör för Helsingborgs stad från och med den 1 december 2017 till och med den 31 december 2018. Max Granström är starkt förankrad i svenskt kulturliv på såväl nationell, regional som lokal nivå. Hans erfarenhet som chef för Helsingborgs stadsteater i kombination med rollen som styrelseledamot för branschorganisationen Svensk Scenkonst, är några av de aspekter som lett fram till att Max kliver in som tillförordnad kulturdirektör, säger Palle Lundberg, stadsdirektör för Helsingborgs stad.

- Max är en kompetent och god ledare med stort kulturengagemang som jag ser fram emot att jobba med, säger Kristian Anderson (M), ordförande i kulturnämnden i Helsingborg.

- Helsingborg Arena & Scen AB är efter de tre första åren, tack vare ett gediget styrelsearbete i kombination med verksamheter med genomgående kunnig och engagerad personal, ett mycket väl fungerande bolag. Min erfarenhet av att bygga och leda större organisationer tar jag nu med mig i uppdraget som tillförordnad kulturdirektör. Jag kommer att i dialog med ansvariga chefer inom förvaltningens olika verksamheter, identifiera och förankra en utvecklande väg framåt för det kommande året, säger Max Granström.

Bibi Estev är kulturdirektör fram till den siste november 2017 och får därefter andra arbetsuppgifter där hennes kompetens och kunnande tas tillvara i Helsingborgs stad. Bibi Estevs anställning upphör den 31 oktober 2018.

För mer information:

Palle Lundberg 042-10 51 34

Max Granström 073-231 57 97

Kristian Anderson, 073-250 07 55

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.