En skiss över viktiga delar av Västkustbanan.

​Nu krävs beslut om sista delen av Västkustbanan

Den 19 mars fattade regeringen äntligen byggstartsbeslut för dubbelspåret mellan Ängelholm och Helsingborg. Det var välkommet och mycket efterlängtat. Det återstår dock ännu en flaskhals, nämligen Maria station-Helsingborg C.

- Enligt ett riksdagsbeslut som togs redan 1992 ska Västkustbanan byggas ut till dubbelspår på hela sträckan. Nu finns regeringsbeslut på en av de sista sträckorna, Ängelholm-Maria station, vilket är mycket bra. Det återstår dock ännu en flaskhals, nämligen Maria station-Helsingborg C. Innan detta beslut är taget får inte de gjorda investeringarna full utväxling, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

- Nu vill vi se en kraftsamling över parti- och blockgränser för att infria löftet och skapa nödvändigt högre järnvägskapacitet på Västkustbanan.Vi vet att det ligger i den nationella planen för järnvägsutbyggnad i Sverige, men sent under 2020-talet. Här kan regeringen tänka om och lägga det tidigare, säger Jan Björklund (S), oppositionsråd.

- Med dagens enkelspår kan åtta tåg per timme passera. När dubbelspåren är byggda den sista biten mellan Maria och Helsingborg C så innebär det att vi kan få uppemot 40 tåg i timmen på samma sträcka. Det är få investeringar i Sverige som kan ge den utväxlingen i dag, säger Mikael Kipowski, utvecklingsdirektör i Helsingborgs stad.

Fakta: Maria-Helsingborg C

Sträckan Maria - Helsingborg C består av ca 4,5 km lång enkelspårig järnväg Då sträckan Ängelholm- Maria färdigställts till dubbelspår 2022-2023 återstår endast sträckan Maria-Helsingborg C som enkelspårig längs hela Västkustbanan Göteborg-Malmö. Denna enkelspåriga sträcka blir då dimensionerande för stora delar av trafiken längs Västkustbanan.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.