Ny odlingssäsong för ett växtstarkt projekt

Ny odlingssäsong för ett växtstarkt projekt

Med värmen börjar det åter gro i odlingslådorna som tillhör stadsodlingsprojektet Planteringar utan gränser. I år bygger vi vidare på våra odlingar på Planteringen, Drottninghög, Närlunda och Husensjö/Rosengården. Det är nu dags för årets gemensamma planteringsdagar med odlingsgrupperna och vi välkomnar både nya och gamla odlare att vara med.

Stadsodling skapar goda möten
Runt odlingslådorna träffas boende i områdena, planerar och planterar gemensamt och turas sedan om med skötsel och bevattning under säsongen. Så småningom fylls odlingslådorna med grönsaker och sommarblommor och blir omtyckta och välbesökta mötesplatser.

- Till odlingsområdena kommer en stor blandning av människor. En del har odlat mycket, en del är nybörjare. Odlingsgrupperna på vart och ett av områdena är väldigt engagerade och initiativrika och det är kul att se hur mycket vi kan skapa tillsammans, säger Janine Österman, trädgårdsmästare och projektledare för Planteringar utan gränser.

Från maj till september är det varje vecka aktiviteter i alla områden. Ibland är det gemensamma skötseldagar, ibland föreläsningar eller work shops på ett speciellt tema.

Vi startar odlingssäsongen med gemensamma planteringsdagar
Vårens Planteringsdagar, då odlargrupperna bjuder in till grönsaksplantering med grillning och musikunderhållning, sker följande datum:

• Söndag 11 maj kl. 12-15 Husensjö, i parken mellan Bjuvsgatan/Jönköpingsgatan
  • Söndag 18 maj kl. 12-15 Drottninghög, Grönkullagatan 41
  • Lördag 24 maj kl. 12-15 Planteringen, Wienerparken
  • Söndag 25 maj kl. 12-15 Närlunda, Närlundavägen 17

Många bidrar till projektet
Planteringar utan gränser är ett projekt som Helsingborgs stad driver tillsammans med Helsingborgshem och Svenska kyrkan via St. Olofs kyrka. Projektet samarbetar också med många föreningar och kulturella sammanslutningar.

Läs mer om projektet på helsingborg.se/planteringarutangranser. Det går också att följa projektet på Facebook: facebook.com/planteringarutangranser.

För mer information kontakta:
Janine Österman, trädgårdsmästare och projektledare
Tel. 0702-10 58 92, e-post: janine.osterman@helsingborg.se