Ny renhållningsordning och avfallsplan antagen!

Den 23 november 2011 antog kommunfullmäktige i Helsingborgs Stad renhållningsordningen med tillhörande avfallsplan. Renhållningsordningen innehåller de lokala regler och föreskrifter som gäller för den kommunala avfallshanteringen. Den nya renhållningsordningen gäller från och med 1 januari 2012.

Några förändringar är följande.

• Biopåsar för insamling av matavfall ska fasas ut från storkök och restaurangverksamhet från och med 1 juni 2012.
  • Större krav på hämtställe och transportvägar har skrivits in för att förbättra arbetsmiljön för de som hämtar avfall. Bland annat ska handtagen på tvåhjuliga kärl placeras utåt gången.
  • Skrivning kring utsortering av matavfall som ej är hushållsavfall har ändrats från bör till ska sorteras ut.

I den nya renhållningsordningen tydliggörs också sedan tidigare gällande regler såsom; att insamling av matavfall från hushåll endast får ske i godkända papperspåsar, att fastighetsägare har ansvaret att tillhandahålla godkända påsar för insamling av matavfall samt att fastighetsinnehavaren är ansvarig för att avfallsutrymme och hämtställe anordnas på fastigheten.

Avfallsplanen – en del av renhållningsordningen
Som bilaga till renhållningsordningen finns även avfallsplanen som visar stadens mål och visioner för avfallshanteringen i Helsingborg Stad. Planen gäller till och med 2015 och innehåller förutom mål även uppgifter om hanteringen av avfall samt åtgärder för att minska avfallsmängder och avfallets farlighet.

- Visionen är att Helsingborgs stad ska bli bäst i Sverige på återvinning och förebyggande av avfall, säger Christer Pettersson, renhållningschef i Helsingborg.

Målen för att uppnå visionen presenteras sist i detta pressmeddelande.

Hela renhållningsordningen samt avfallsplanen finns att läsa och ladda ner på:helsingborg.se/avfall

För ytterligare information:
Lotta Lewis-Jonsson, avfallsingenjör, 042-10 75 21, lotta.lewis-jonsson@helsingborg.se
Maria Ledström, utredningsingenjör, 042-10 75 59, maria.ledstrom@helsingborg.se

Målen för att uppnå visionen att Helsingborgs stad ska bli bäst i Sverige på återvinning och förebyggande av avfall är:

Förebyggande av avfall
Vi vill att den totala avfallsmängden från hushållen minskar med 77 kilo per invånare från år 2010 till år 2015.

Materialåtervinning
Vi vill minska restavfallsmängden med 25 procent från år 2010 till år 2015. Felsorteringarna i restavfallet ska minska med 25 procent från år 2010 till år 2015.

God service
Vi vill att andelen villakunder som är nöjda med hur avfallshanteringen fungerar ökar från 80 procent år 2010 till 85 procent år 2015.

Avgifta kretsloppet
Vi vill få ner mängden elektronikavfall i restavfallet till max 0,5 procent och mängden övrigt farligt avfall till noll procent i plockanalyserna till år 2015.

God arbetsmiljö och hygien
Antalet olyckor och tillbudstillfällen hos våra entreprenörer ska minska med 25 procent till år 2015.

Utsläpp av växthusgaser
NSR är fossilfritt år 2015 och Helsingborgs stad som organisation inklusive hushålls­ och slamentreprenaden är fossilfri år 2020.