​Odling stärker social hållbarhet

​Odling stärker social hållbarhet

Med värmen börjar det åter gro i odlingslådorna som tillhör stadsodlingsprojektet Planteringar utan gränser. I helgen startar projektets fjärde odlingssäsong med planteringsdagar på Husensjö och Drottninghög. Med plantering, musik, mat och barnaktiviteter drar vi igång ännu en odlingssäsong i projektet som har visat sig bidra även till stärkt social hållbarhet.

Tim Delshammar vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har utvärderat projektet med syftet att undersöka om det bidrar till stärkt social hållbarhet. Utvärderingen konstaterar att Planteringar utan gränser har bidragit till att utveckla och förstärka sociala nätverk i de områden projektet finns. Det är tre olika typer av band som har stärkts: mellan människor som är delaktiga i odlingarna; mellan de föreningar och verksamheter som är engagerade i odlingarna samt mellan kommunen (samhälle) och boende i de aktuella områdena.

- Vi är självklart glada över att projektet visat sig framgångsrikt och ser fram emot att fortsätta utveckla, förändra och driva Planteringar utan gränser framåt. Vi odlar mer alla för alla och för att bidra till ett grönare och mer hållbart Helsingborg, säger Josephine Norrbo, trädgårdsmästare och projektledare för Planteringar utan gränser.

Hela utvärderingen finns att läsa här: http://pub.epsilon.slu.se/11822/

Vi startar odlingssäsongen med gemensamma planteringsdagar
Från maj till september är det aktiviteter varje vecka i alla fyra områden som ingår i Planteringar utan gränser: Husensjö, Drottninghög, Planteringen och Närlunda.

Vårens Planteringsdagar, då odlargrupperna bjuder in till grönsaksplantering med grillning och musikunderhållning, sker följande datum:

• Lördag 9 maj kl. 12-15 Husensjö, i parken mellan Bjuvsgatan/Jönköpingsgatan
  • Söndag 10 maj kl. 12-15 Drottninghög, Grönkullagatan 41
  • Lördag 23 maj kl. 12-15 Planteringen, Wienerparken
  • Söndag 24 maj kl. 12-15 Närlunda, Närlundavägen 17

Många bidrar till projektet
Planteringar utan gränser är ett projekt som Helsingborgs stad driver tillsammans med Helsingborgshem och Svenska kyrkan via St. Olofs kyrka. Projektet samarbetar också med många föreningar och kulturella sammanslutningar.

Läs mer om projektet på helsingborg.se/planteringarutangranser. Det går också att följa projektet på Facebook: facebook.com/planteringarutangranser.

För mer information kontakta:
Josephine Norrbo, trädgårdsmästare och projektledare,
Tel. 0768-717837, e-post: josephine.norrbo@helsingborg.se