Ökad kunskap om kemikalier hos leksaksbutiker efter tillsynsprojekt

Inom 45 dagar ska du som kund kunna få svar på om en leksak innehåller något ämne som kan vara farligt för ditt barn eller för miljön. Detta enligt den europeiska kemikalielagstiftningen Reach. Butikspersonalen i Helsingborgs leksaksbutiker känner dock inte till detta krav, men uppvisar ändå goda rutiner – och en god vilja – när det gäller att lämna information om leksakers innehåll. Detta är en av de slutsatser som miljöförvaltningen i Helsingborg fått fram när de inspekterade 13 leksaksbutiker.Alla varor innehåller kemikalier. En del tillsätter man för att ge vissa egenskaper, till exempel kulör, mjukhet och brandskydd. Alla kemikalier i varor är inte farliga, men det finns ämnen och blandningar som på ett eller annat sätt kan innebära risk för vår hälsa och eller för miljön. Speciellt viktigt är det att barn inte utsätts för dessa, då deras kroppar inte är färdigutvecklade.

I enlighet med Kemikalieinspektionens nationella fokusområden valde miljöförvaltningen i Helsingborg att undersöka kemikalier i just leksaker. Syftet med projektet var bland annat att ta reda på företagens kunskap inom området och vilka rutiner de har för att uppfylla lagstiftningens krav. 13 butiker i Helsingborg besöktes, varav 10 tillhör någon större kedja. Vid majoriteten av besöken visade det sig att det fanns god kunskap på företagens huvudkontor, men att butikspersonalen generellt sett inte hade någon direkt kunskap eller helt saknade kunskap om denna lagstiftning. Flera av butikerna
visade sig dock ha ett utbrett arbete för att minska förekomsten av vissa kemikalier i leksaker. Projektgruppen kunde dock konstatera att butikerna har stor tillit till att deras leverantörer uppfyller lagstiftningen, och att ansvaret i flera fall helt läggs över på leverantörerna. I projektet ingick också att göra stickprovskontroller för att se om leksakerna innehöll något farligt ämne (i det här fallet både ftalater – ett mjukgörande ämne som framför allt används i PVC-plast – och något ämne som förekommer på Reachs kandidatförteckning, se nedan). 10 av 13 butiker redovisade att inga av de undersökta leksakerna innehöll några kandidatämnen över det tillåtna gränsvärdet 0,1 viktprocent. När det gäller förekomsten av ftalater var motsvarande siffra 11 av 13 butiker. De butiker som inte redovisade något resultat hade antingen missuppfattat uppgiften eller inte fått några uppgifter från sina leverantörer.

- Vi har haft en bra dialog med företagen. Det finns en vilja att upprätta rutiner kring detta, vilket är positivt. Vi kan ju konstatera att kunskapen om kemikalielagstiftningen är god i de övre leden, men vi anser att det ändå är viktigt att även butikspersonalen har kunskap om vilka krav som finns, säger Kristina Olsson, miljöinspektör och projektledare på miljöförvaltningen.

- Det är också viktigt att poängtera kundernas ansvar och rättigheter i de här frågorna. Deras frågor är ett viktigt verktyg för att kemikaliefrågan ska komma upp på leksaksbutikernas dagordning, säger Kristina Olsson.

Fakta: Den europeiska kemikalielagstiftningen Reach
Reach reglerar i huvudsak kemiska produkter, men innehåller också en del regler som berör varor. Här återfinns bland annat den så kallade kandidatförteckningen, som är en lista över särskilt farliga ämnen som kan medföra allvarliga och kvarstående effekter på människors hälsa och i miljön. Idag innehåller denna lista 138 ämnen, och den uppdateras kontinuerligt. En annan regel är informationsplikten, som innebär att återförsäljare i alla led (alltså även butiker) på begäran ska kunna svara en konsument inom 45 dagar om en vara innehåller ett ämne på kandidatförteckningen som överstiger 0,1 viktprocent.

För mer information, kontakta gärna:

Kristina Olsson, miljöinspektör och projektledare

Kristina Turkál, miljöinspektör

Lena Åkesson, avdelningschef miljö- och
hälsoskydd, miljöförvaltningen

miljoforvaltningen@helsingborg.se

Hela rapporten finns tillgänglig som pdf.