Pressinbjudan: A Kick Out of Africa – fotografier av Tine Harden

Pressinbjudan: A Kick Out of Africa – fotografier av Tine Harden

Välkommen till en förhandsvisning av A Kick Out of Africa tisdag 24 september klockan 10-12 och 13-15. Fotograf Tine Harden finns på plats tillsammans med utställningens curator
Nanna Schmelling, media
ges möjlighet till intervju. Anmälan till pressvisning, senast 23 september, sophie.linne@helsingborg.se

Fotboll engagerar människor i hela världen och skapar känslor som startar våldsamma sammandrabbningar, bygger upp fanatism, men fyller också människor med glädje och entusiasm. Fotboll engagerar på VM-nivå likväl som i flicklaget i division fem. Fotoutställningen A Kick Out of
Africa
 av danska fotografen Tine Harden är en global inblick i fotbollens värld.

A kick out of Africa pågår 28 september 2013–16 februari 2014 med vernissage fredag 27 september 18:00–20:00. Danmarks ambassadör i Sverige Kirsten Malling Biering och sportjournalist Marjan Svab inviger utställningen.

Vernissagen sker i samarbete med Fritid Helsingborg som medverkar med inslag från den ”drive in fotboll” man bedriver på Drottninghög i samarbete med HIF och Helsingborgshem. Projekt startades 2010 med syfte att låta unga spela fotboll enligt egna förutsättningar och utan medlemstvång i någon förening. Verksamheten är mycket populär och sysselsätter varje fredagskväll cirka 50 – 120 unga i Drottninghögskolans idrottssal. Verksamheten har fått ringar på vattnet och idag har Fritid Helsingborg startat upp ”drive in”/spontanfotboll om helgerna i flertalet av stadens övriga stadsdelar.

Program vernissage 27 september:

14:00–18:00 Drive in fotboll på Sundstorget. Turnering på tillfällig plan med lag från projekt Trappan, projekt Fri Fotboll och Fritid Helsingborg med flera.

18:00 Afrikansk musik: Dawda Jobarteh på kora och Preben Carlsen på gitarr spelar live i utställningen.

18:30 Danska ambassadören Kirsten Malling Biering och sportjournalist Marjan Svab invigningstalar tillsammans med fotograf Tine Harden och curator Nanna Schmelling.

18:45 Ministycke framförs på Vuvuzelas av Kulturskolan.

19:30 Dawda Jobarteh och Preben Carlsen spelar i Teatersalen. Entré: 150 kronor, Kulturkortet 135 kronor.

I anslutning till A Kick Out of Africa, som en fristående del visas filmen; Zidane, - A 21st Century Portrait, a portrait on film of Zinedine Zidane, one of the greatest players in the history of soccers, i 81 m2. Filmen är gjord av Philippe Parreno och Douglas Gordon (Anna Lena Films).

Mer information om A Kick Out of Africa

För pressbilder se följande länk (ange fotograf): http://www.flickr.com/photos/dunkerskulturhus/sets/72157635371268817/

Utställningsproducent: Lena Wilhelmsson, 042-10 75 75 eller lena.wilhelmsson@helsingborg.se

Presskontakt: Sophie Giescke Linné 0703-28 11 55 eller sophie.linne@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.