Samlaren tar emot ditt elavfall...

Nu kan du lämna ditt elavfall när du ska åka och handla. Renhållningsverket har inlett ett samarbete med ICA Maxi på Regements-vägen, som innebär att kunderna kan lämna sitt elavfall i Samlaren inne i butiken.

De senaste åren har helsingborgarna lämnat in ca 1,8 ton elavfall till återvinningscentralen eller via sin grovsopshämtning. I flera soprum finns möjlighet att lämna lampor, batterier och småelektronik. Trots det hamnar fortfarande stora mängder av småelektronik på fel plats och de sista åren har i snitt 0,7 procent av hushållsavfallets vikt utgjorts av elavfall.

Nu kan hushållen lämna glödlampor, lågenergilampor, batterier och småelektronik när de ändå ska åka och handla. Samlaren finns på ICA Maxi på Regementsvägen och är ett insamlingsskåp där man kan lämna sitt elavfall.

– Elavfall innehåller ämnen som är skadliga för miljön och som inte hör hemma i soppåsen. Vi vill därför underlätta för hushållen att lämna ifrån sig elavfall på ett enkelt sätt, säger Annica Owesson, utredningsingenjör på renhållningsverket.

Göteborg, Malmö och Västerås är tre kommuner som har testat Samlaren med goda resultat. Möjligheten att lämna elavfall i affären har varit uppskattad av både kunderna och butikerna. Samlaren på ICA Maxi är den första i Helsingborg.

– Är fler butiker intresserade är vi öppna för att sätta ut Samlaren på fler ställen i Helsingborg, avslutar Annica Owesson.

För mer information kontakta:

Annica Owesson, utredningsingenjör
tel. 042-10 75 59