Samtal på Dunkers våren 2016

Samtal på Dunkers våren 2016

Under vårens samtal på Dunkers möter vi skivbolagsdirektören Marie Ledin, journalisten Elisabet Höglund, advokaten Anne Ramberg, ekonomen Stefan Fölster och författaren Merete Mazzarella.
Programmet ser ut enligt följande:

Marie Ledin
Lördag 20 februari 14:00
Marie Ledin har många strängar på sin lyra. Hon har grundat skivbolagen "The Record Station" och "Anderson Records", varit bokförläggare för "Anderson Pocket" och är ledningsansvarig för "Polar Music Prize". Polarpriset instiftades år 1989 och utdelas årligen sedan 1992. Marie har också - tillsammans med Petter Karlsson - skrivit boken "Min pappa hette Stikkan" (2008), och i denna bok får läsaren en inblick i vad som bidragit till att forma hennes liv. Ledin sitter även i styrelsen för Stockholm Stadsmission. Samtalet leds av Per Johansson.

Elisabet Höglund
Lördag 19 mars 14:00
Möt den politiske journalisten, konstnären och f d tävlingscyklisten Elisabet Höglund. Hon har skrivit fyra böcker bl a självbiografin ”En kvinna med det håret kan väl aldrig tas på allvar”. Elisabet har målat i olja sedan lång tid och haft närmare 70 st utställningar runt om i Sverige. Hon har varit journalist i mer än 40 år och Höglund har varit reporter, utrikeskorrespondent, programledare, krönikör mm med huvudfokus på samhällsjournalistiken. I TV-rutan har vi dessutom sett henne framgångsrik i ”Let´s dance” och under flera säsonger i ”På spåret”, som hon vann 2015.
Samtalsledare meddelas senare.

Anne Ramberg
Lördag 9 april 14:00
Anne Ramberg är generalsekreterare i Sveriges Advokatsamfund sedan år 2000 – den första kvinnan på denna post. Hon blev advokat 1981 och har ett stort engagemang i olika juridiskt relaterade frågor i samhällsdebatten. Anne är en flitig bloggare och twitterentusiast. Hon innehar en rad uppdrag nationellt och utanför Sverige t ex som Ad hoc-domare i Europadomstolen. Hon har varit ledamot i Pressens opinionsnämnd och Etiska rådet vid Rikspolisstyrelsen samt är bl a styrelseledamot i Micael Bindefelds stiftelse till minne av förintelsen.

Stefan Fölster
Lördag 16 april 14:00
Alla - som vill förstå sin samtid - bör lyssna på Stefan Fölster. Hans samtidsanalyser är knivskarpa. Bokaktuelle Fölster är nationalekonom, författare, debattör och chef för Reforminstitutet. Stefan Fölsters väg har gått, från uppväxten i Västtyskland, via studier i nationalekonomi vid UCLA i Los Angeles och forskarutbildning i Oxford till Sverige. Fölster har tidigare bland annat varit chef för Handelns utredningsinstitut och chefsekonom för Svenskt Näringsliv. Framtidens utmaningar i form av inte minst robotisering - ledande till att robotar kommer att göra arbeten som hittills utförs av människor - berörs i samtalet. Men även exempelvis vad morföräldrarna Gunnar och Alva Myrdal haft för betydelse för Stefan.

Merete Mazzarella
Lördag 7 maj 14:00
Den finlandssvenska författaren Merete Mazzarella är professor i litteraturvetenskap och medverkar som kulturmedarbetare, kritiker och krönikör i tidningar både i Sverige och i Finland. Debuten kom 1979 med den självbiografiska boken ”Först sålde de pianot” om uppväxten som ambassadörsbarn. Merete skriver såväl litteraturvetenskapliga verk som essäer med motiv om olika fenomen i tiden. Hennes författarskap har såväl genre-som ämnesmässigt en stor bredd och i sin litteraturforskning har hon i flera verk uppehållit sig vid tematiken: identitet. Mazzarella är även hedersdoktor i medicin vid Uppsala universitet. 2015 erhöll hon Längmanska kulturfondens pris. Merete Mazzarella samtalar med Olof Lindqvist, verksamhetschef för Dunkers kulturhus.

Entré: Ordinarie 175 kr, Kulturkort 145 kr, Medlem i Föreningen Norden 120 kr.
Samtliga samtal sker i Konsertsalen på Dunkers kulturhus.

Biljettsläpp sker måndag 25 januari 10:00

Samarrangemang Dunkers kulturhus och Förlaget NordJem i samarbete med Föreningen Norden, Killbergs Bokhandel och ABF.

Arrangemangskontakt:
Monica Enelund Posnic
Monica.PosnicEnelund@helsingborg.se

Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se
____________________________________________________________________________________________________________________________

KULTURFÖRVALTNINGEN
www.helsingborg.se\kultur