Startskott för Ångfärjan

Fem team har nu valts ut för att delta i tävlingen om vem som får bygga kanske Sveriges bäst belägna hotell- och kongressanläggning. Visionerna är stora och nu börjar kampen om kreativa idéer på allvar. Redan i höst ska de tävlande teamen presentera sina förslag.

Alldeles intill vattenlinjen i det centralaste av Helsingborg ligger det 40 000 kvadratmeter stora tävlingsområdet Ångfärjan. Helsingborgs stad äger marken och området har länge varit föremål för drömmar. Viljorna har varit många men i fjol tog kommunfullmäktige beslut. Här ska uppföras ett kongresscenter med hotellverksamhet, butiker och restauranger. Från Helsingborgs stads sida är visionerna stora. Bebyggelsen ska kunna symbolisera och profilera staden, både innehållsmässigt och arkitektoniskt.

-Helsingborg är en mycket attraktiv stad som många vill besöka och konferera i. Inom några år kan vi erbjuda en ny kongressanläggning med ett helt unikt läge. Det stärker Helsingborgs roll som spännande mötesplats och evenemangsstad, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

Ett villkor för exploateringen är att allmänheten ska ha tillgång till området. Den gamla stationsbyggnaden som idag ligger på platsen ska delvis bevaras, men får flyttas inom området. Under bland annat dessa förutsättningar bjöds finansiärer/byggherrar och förvaltare in att lämna intresseanmälningar till att delta i markanvisningstävlingen. Tio team ansökte och av dessa har Helsingborgs stad idag valt ut fem som får delta i tävlingen. Som underlag har teamen haft en skriftlig beskrivning av hur Helsingborgs stad önskar att Ångfärjan ska användas i framtiden (se bilagd Inbjudan till markanvisningstävling). De främsta bedömningskriterierna har varit val av arkitekt, kongress- och hotelloperatör och finansiär/byggherre.

-På det hela taget är vi väldigt nöjda med de team vi har valt och vi har höga förhoppningar om att få ett brett underlag för juryn att välja ur, säger Karin Sterte, exploateringschef Helsingborgs stad.

Redan i höst ska de tävlande redovisa sina förslag. Därefter ska en jury bestående av politiker, externa experter och tjänstemän i Helsingborgs stad ta ställning till bidragen. Förhoppningen är att projektet ska kunna påbörjas, genomföras och avslutas inom fem år.

-Det ska bli spännande att se vad dessa högkvalitativa team kan åstadkomma för förslag säger Peter Danielsson.

Se vidare bifogade: "Inbjudan till markanvisningstävling Ångfärjan", "Besked om beslut/lista team"

För mer information:

Peter Danielsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande
peter.danielsson@helsingborg.se

Karin Sterte
Chef för mark- och exploateringsenheten
karin.sterte@helsingborg.se