Svensk värme till Danmark

Fjärrvärmeledning under Öresund ska utredas

Helsingborg har ofta för mycket värme i sitt fjärrvärmesystem. Helsingör har ofta har för lite. Varför inte koppla ihop systemen så att värmen kan styras dit den bäst behövs för tillfället? Det är bakgrunden till energisamarbetet som Öresunds närmsta grannstäder nu ska studera i detalj. Studien kommer till hälften att bekostas med EU-medel.

- Hela Öresundsregionen vinner på ökat samarbete mellan Helsingborg och Helsingör. Energisamarbete över sundet bidrar till bättre miljö och resursutnyttjande. Nu möjliggörs en förstudie genom EU-medel för att se att analyserna och beräkningarna håller, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Bland fördelarna med ett sammankopplat fjärrvärmenät finns en bättre miljö för hela Öresundsregionen. Mindre fossilt bränsle skulle krävas, och behovet av lokala anläggningar minska. Helsingborg slipper utgifter för lagring av överskottsvärme, medan Helsingör kan erhålla värme utan att behöva nyinvestera eller köpa in från dyrare källor längre bort.

- För Helsingör finns många fördelar med initiativet. Självklart ska det undersökas närmare om världens äldsta vänorter kan dela på värmen, säger Johannes Hecht-Nielsen, borgmästare i Helsingör.

Utredningen omfattar ekonomi, juridik, teknik och miljö. En studie med liknande utgångspunkt gjordes under 90-talet, men visade då att projektet skulle bli för dyrt. Sedan dess har energikostnader och teknisk utveckling förändrat läget. Men många frågor återstår:

- Vi kommer bland annat att undersöka vad en undervattensledning med dithörande verksamhet betyder för undervattensmiljön i Öresund. Studien ska vara färdig under 2013. Då ska vi också ha en god uppfattning om när ett faktiskt samarbete kan inledas, säger projektledare Johan Winberg vid Öresundskraft.

Fakta om fjärrvärme
Fjärrvärme innebär att vatten värms upp i en förbränningsanläggning och pumpas i isolerade rör till de byggnader som ska värmas upp. Öresundskraft producerar ca 1100 GWh värme per år och försörjer cirka 48 000 kunder i Helsingborg och Landskrona. Forsyning Helsingør producerar idag 250 GWh fjärrvärme och försörjer runt 13 000 kunder i ett sammanlänkat transmissionsnät som täcker hela Nordostsjälland.

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, 042-10 50 87
Johannes Hecht-Nielsen, borgmästare i Helsingör, +45 4928 2000