Trendseminarium: Handelns hot och möjligheter

Trendseminarium: Handelns hot och möjligheter

Den 7-11 oktober är det dags för Näringslivsdagarna i Familjen Helsingborg. Nytt för i år är så kallade Master classes som arrangeras i samarbete med Lunds universitet Campus Helsingborg. Två seminarier riktar sig särskilt till handlare som vill lära sig mer om framtidens e-handel och kundorientering.

Master classes innebär att forskare från Campus Helsingborg leder seminarier och workshops om aktuella näringslivsfrågor. Konceptet är utvecklat för mindre grupper för att öka utbytet mellan föreläsare och åhörare och därmed maximera den praktiska nyttan.

– Deltagarna ska gå från seminariet och känna att de har fått med sig något som gör skillnad för både det dagliga och strategiska arbetet, säger Pia Siljeklint, näringslivskoordinator på Campus Helsingborg och projektledare för Master classes.

Torsdagen den 10 oktober talar Ulf Johansson, professor i företagsekonomi på ekonomihögskolan vid Lunds universitet, om e-handelns utveckling och hur den förändrar vårt köpbeteende i detaljhandeln.

– I framtiden kommer det att behövas nya hybrider inom handeln, inte minst för att locka kunder inom den generation som ser nätet som en självklar mötesplats. Kanske butikskoncept som kombinerar e-handel med fysiska rum blir framtidens norm, säger Ulf Johansson.

Fredagen 11 oktober är det dags för Cecilia Fredriksson att hålla sin Master class om detaljhandelns kundorientering. Cecilia är professor i etnologi och forskningsansvarig vid institutionen för Service Management vid Campus Helsingborg.

– Dagens konsumenter tenderar att bli allt kunnigare och kräsnare. Kunden har olika förväntningar i olika sammanhang och kunden har också blivit allt svårare att läsa av. Inom detaljhandeln är kundorientering en viktig kompetens och därför är det nödvändigt att reflektera över de villkor som en sådan kompetens ställer på olika verksamheter, menar Cecilia Fredriksson.

Tid och plats
Ulf Johansson: E-resan till handelns sköna nya värld
Torsdag 10 oktober kl 13.00–16.00, Jacob Hansens hus, Helsingborg

Cecilia Fredriksson: Att känna sin kund
Fredag 11 oktober kl 08.30–13.00, Jacob Hansens hus, Helsingborg

Presskontakt:
Helen von Platen, projektledare Näringslivsdagarna, telefon: 042-10 60 69, 0703-54 60 69, helen.vonplaten@helsingborg.se

Pia Siljeklint, näringslivskoordinator Campus Helsingborg, telefon: 042-35 66 05, 070-640 48 09, pia.slijeklint@ism.lu.se

För mer information: http://www.naringslivsdagarna.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.