Gustav Berg, Sophie Augot, Jernej Bizjak, Emma Mehonic, Einar Bredefeldt, Javier Perez Perez och Karin Li Körsbärsdal medverkar i Drottningens juvelsmycke (Sasha Becker och Annika Kofoed saknas på bilden). Foto: Emmalisa Pauly.

​Maxat på scen när klassiskt verk tar ny form

Regissören och koreografen Örjan Andersson sätter sin egenartade prägel på höstens första Lillan-pjäs på Helsingborgs stadsteater. Drottningens juvelsmycke är full av rörelse, lika delar humor och en knivsudd svärta.

Regissören och den före detta dansaren Örjan Andersson förvandlar den stilbildande romanen Drottningens juvelsmycke, skriven redan 1834 av Carl Jonas Love Almqvist, till en föreställning med färgsprakande kostymer, snabba vändningar, musik, djupaste allvar och mycket humor.

– Vad som är dans är en egentligen definitionsfråga, men Drottningens juvelsmycke är ingen dansföreställning. Däremot är den full av musikalitet och rörelse, som ett flöde, och även som regissör utgår jag alltid från kroppen, säger Örjan Andersson.

Handlingen utspelar sig i slutet av 1700-talet alldeles i utkanten av kung Gustav III:s hov. Allt kretsar kring den androgyna 17-åringen Tintomara – som brukar beskrivas som den svenska litteraturens första queera person. Hon sägs dessutom vara utomäktenskaplig dotter till Gustav III. Alla blir förälskade i Tintomara, men hen besvarar aldrig deras känslor. Förutom att locka till sig ett helt koppel av beundrare och beundrarinnor hamnar hon ständigt i trubbel och anklagas för allt från stöld till mord.

I ensemblen ser vi en mix av både dansare och skådespelare.

– Skådespelarna i den här pjäsen är intresserade av dans och de är väldigt duktiga. Samma sak med dansarna, som ju inte är vana vid att jobba med text. Tillsammans blir de en homogen grupp där alla är både professionella och amatörer. Alla lär sig av varandra, säger Örjan Andersson.

LÄS INTERVJU MED ÖRJAN ANDERSSON

För andra säsongen i rad låter Helsingborgs stadsteater ett tema löpa som en röd tråd genom repertoaren. Den här gången riktas ljuset mot det högaktuella temat sanning.

– Drottningens juvelsmycke är en berättelse full av historier som vävs samman till ett virrvarr av karaktärer, komplotter och förvecklingar. Sanningen förvrids till oigenkännlighet– finns det ens en sanning?, säger Kajsa Giertz, teaterchef.

I rollerna: Sophie Augot, Gustav Berg, Sasha Becker, Jernej Bizjak, Einar Bredefeldt*, Karin Li Körsbärsdal*, Annika Kofoed, Emma Mehonic, Javier Perez Perez.

*Praktikanter från Malmö Teaterhögskola

Av: Carl Jonas Love Almqvist i dramatisering av Magnus Lindman
Regi och koreografi: Örjan Andersson
Scenografi och ljusdesign: Chrisander Brun
Kostym och mask: Yvonne Ericsson
Komposition och ljuddesign: Franz Edvard Cedrins

Spelas på Lillan 29 september till 2 november 2018.

Om Örjan Andersson
Koreograf och regissör. Med danskompaniet Andersson Dance rör han sig både nationellt och internationellt – från Kennedy Center i Washington till The Barbican i London. Arbetar även för teaterscenen och gjorde succé med Hamlet på Folkteatern i Göteborg i fjol. Våren 2018 tilldelades han det prestigefulla Gannevikstipendiet.

SE FILMAD INTERVJU MED ÖRJAN ANDERSSON