Johanna Wilson, Henrietta Wallberg och Robert Olofsson i "Glädjen eller småprat i svartvitt".

Premiär för ”Glädjen eller småprat i svartvitt” av Charlotte Engelkes

Glädjen eller småprat i svartvitt är en föreställning i gränslandet mellan performance, dans och teater. Det är en ömsint gestaltning av våra mest innerliga relationer, dem vi behöver vårda, minnas och skratta åt. Premiär den 25 februari.

Glädjen eller småprat i svartvitt tar avstamp i filmregissören Ingmar Bergmans tidiga filmer.

– Vi tar fasta på det komiska som genomsyrar de tidiga filmerna. Man kan säga att vi plockar konturer av filmscener som vi fyller med våra idéer och tolkningar. Vi leker med och gestaltar det lite prilliga i Bergman och det lite prilliga i oss, säger Charlotte Engelkes.

Regissören Charlotte Engelkes är välbekant för Helsingborgs stadsteaters trogna besökare efter publik- och kritikersuccéer som Svansångare (2010) och Flygande holländare (2013).

Glädjen eller småprat i svartvitt spelas tio kvällar mellan 25 februari och 18 mars.

Medverkande: Jörgen Düberg, Torbjörn Lillieqvist, Robert Olofsson, Josef Palm, David Sigfridsson, Henrietta Wallberg, Johanna Wilson.

Idé, koncept och manus: Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson
Regi: Charlotte Engelkes