Pressbild från musikalen Pelle Erövraren 2 - den stora kampen.

Premiär för musikalen Pelle Erövraren 2 - den stora kampen

Den 29 april är det urpremiär för en av Helsingborgs stadsteaters största produktioner genom tiderna: musikalen Pelle Erövraren 2 - den stora kampen. Föreställningen spelas på Helsingborg Arena.

Uppsättningen är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater, Helsingborg Arena och Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester. Regissör är Alexander Öberg, blivande teaterchef och konstnärlig ledare vid Norrbottensteatern i Luleå.

Pelle Erövraren 2 – den stora kampen bygger på Martin Andersen Nexøs tredje bok i romanserien och utspelar sig i Köpenhamn i början av förra seklet. Pelle har lämnat livet på Bornholm bakom sig och är nu engagerad i den gryende danska arbetarrörelsen. Men Pelles kamp för arbetarklassens frigörelse håller på att kosta honom hans egen familj.

I Alexander Öbergs och Erik Norbergs musikalversion skildras den eviga konflikten mellan ideal och verklighet, mellan trolöshet och vänskap i en omvälvande tid. En historia fylld av kärlek och otrohet, fattigdom och försoning, självförverkligande och uppoffring.

I rollerna: Danilo Bejarano, Malena Laszlo, Tuva Børgedotter Larsen, Evamaria Björk, Robert Olofsson, Bill Hugg, Nils Närman Svensson, Jörgen Düberg, Omar Khalil, Sasha Becker, Lars Wiik.

Medverkande: Ensemble ur Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av chefdirigent Stefan Solyom samt Musikaltvåan från Lunds dans- och musikgymnasium.

Regi: Alexander Öberg
Scenografi: Zofi Nilsson