Helena Jirsved, bostadschef Närlunda, Helsingborgshem. Foto: Helsingborgshem.

​Fler hyresgäster på Närlunda ger högsta betyg i kundenkät

Att kunderna är nöjda är viktigt för Helsingborgshem och om de är mycket nöjda är det självklart ännu bättre. Genom kundundersökningar som ger kontinuerliga ögonblicksbilder av vad som fungerar väl och vad som kan bli bättre i området, kan Helsingborgshem jobba proaktivt med snabba åtgärder. Det ger resultat.

Genom att utveckla bättre relationer med hyresgästerna, genom samarbeten med exempelvis föreningar och flera konkreta åtgärder har andelen hyresgäster på Närlunda som ger Helsingborgshem högsta betyg, 5 på en skala mellan 1 och 5, ökat från 29 till 35 procent sedan september. Majoriteten är nöjda. Runt trettio procent ger betyget 4. Andelen missnöjda och mycket missnöjda har sjunkit från 12 till 10 procent sedan september.

Det personliga mötet

Det finns inte en enskild förklaring till att fler ger högre betyg, utan det är flera faktorer som spelar in, menar Helena Jirsved, bostadschef Närlunda:

- Våra medarbetare är mycket ute och pratar med de som bor i området. Det tror vi har stor betydelse, säger Helena.

Ett lugn i området

Helsingborgshem arbetar på många olika sätt för ökad trivsel och trygghet, exempelvis genom konkreta åtgärder som bra belysning, inbjudande grönområden och välkomnade mötesplatser.

- Vi samarbetar också med flera föreningar, olika samhällsaktörer och engagerade hyresgäster. Att fler rör sig i området bidrar till att människor lär känna varandra och skapar ett lugn i området, förklarar Helena Jirsved.

De många olika samarbetena på Närlunda har gett resultat. Inte minst när det gäller trygghet. Där har siffrorna i enkätverktyget Kundbarometern ökat med hela tio procent på ett år.

- Vi ser att de som bor här trivs – det är vi väldigt glada för, avslutar Helena Jirsved.