Kvartersansvarig Ofer på en av de nästintill dagliga rundorna i miljörummet eller soprummet som det också kallas.

Helsingborgshem satsar för att få bukt med felaktig sopsortering

Mycket av avfallet sorteras inte eller sorteras fel i flera av Helsingborgshems miljörum. Det är inte bara dåligt för miljön utan kostar även mycket pengar. Därför gör Helsingborgshem nu en rad åtgärder för att få bukt med problemet.

Problemet med att en hel del hyresgäster inte sorterar sina sopor eller sorterar fel har pågått länge. Flera olika initiativ har tagits och nu fortsätter arbetet mer intensivt. Med ett hållbarhetsperspektiv som innefattar både ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter tar Helsingborgshem nu krafttag för att öka återvinningen, minska kostnaderna och värna medarbetarnas arbetsmiljö och hälsa.

Sedan flera år tillbaka har kostnaderna för att hantera avfallet ökat med cirka 2 miljoner kronor per år. För 2022 landande Helsingborgshems totala avfallskostnad på omkring 27 miljoner kronor, varav kostnaderna för restavfall stod för cirka 15 miljoner kronor. Det är alltså betydligt dyrare att kasta skräp i restavfall än att sortera avfallet där det hör hemma. Restavfallet är dessutom det sämsta för miljön, eftersom det förbränns i stället för att återvinnas.

–Sammantaget är det en ohållbar utveckling som vi tillsammans måste hjälpas åt att bromsa. I slutändan är det hyresgästerna själva som via sin hyra betalar för avfallshanteringen. Därför ligger det i allas intresse att fler sorterar sitt avfall på rätt sätt, säger bostadschef Inge Gustavsson.

När kärlen för plast- och pappersförpackningar blir överfulla slängs mer i restavfall, i fel kärl eller på golvet. Nedskräpning och felsorterat avfall leder till ofräscha avfallsrum för våra hyresgäster. Det leder också till en sämre arbetsmiljö för våra kvartersansvariga som behöver lägga orimligt mycket arbetstid på att städa, plocka upp och sortera skräp samt lyfta tunga grovsopor som ställts på fel plats.

–Men det viktigaste är att alla blir bättre på att sortera. Därför tar vi nu tillsammans med våra hyresgäster och samarbetspartners tag i avfallsfrågan på allvar och gör vi en mängd olika åtgärder för att komma till rätta med problemen. Det måste till för att vi som bostadsföretag ska vara miljömässigt, ekonomiskt och arbetsmiljömässigt mer hållbart, avslutar Inge Gustavsson.

Detta gör Helsingborgshem för att minska avfallskostnaderna och öka återvinningen

• Byter ut och anpassar kärl i miljörummen efter mängden avfall
    • Tömmer kärlen i miljörummen när det behövs i stället för att tömma enligt ett fast schema
    • Fräschar upp miljörummen så att det ska kännas bra att vara där en stund för att sortera
    • Information och samtal med hyresgäster för att visa och berätta att det verkligen gör stor skillnad att sortera rätt
    • Avfallsutbildning för kvartersansvariga
    • Testar digital nivåmätning: I samarbete med NSR och Bintel testar Helsingborgshem att digitalisera miljörummen. Som ett första steg förser vi kärlen i ett miljörum på varje område med nivåmätande sensorer. Syftet är att mäta mängden avfall för att byta ut kärlen till rätt storlek och på så sätt minska mängden restavfall

För boende - Tre sorteringstips som ger effekt direkt

Utifrån de vanligaste missarna när det gäller avfallssortering, vill vi dela tre tips som ger effekt direkt.

• Vik ihop pappkartonger så tar det mindre plats i kärlet!
    • Ingen plastpåse runt matavfallspåsen!
    • Minska restavfallet genom att sortera rätt från början!

Kontaktperson för frågor

Inge Gustavsson, bostadschef