Ny badsäsong på Drottninghögsbadet

Ny badsäsong på Drottninghögsbadet

Helsingborgshems friluftsbad på Drottninghög är en populär mötesplats för badsugna helsingborgare. Idag öppnar badet för en ny säsong som bjuder på flera nyheter för både stora och små.

Drottninghögsbadet erbjuder svalkande bad i en 25-metersbassäng, en plaskpool för de allra minsta och härliga grönytor för picknick och avkoppling. I anslutning till badet finns dessutom lekplats, utegym och fotbolls- och beachvolleybollplaner.

- Badet ligger bra till på Rökullagatan, mitt emot ICA Maxi, och det är väldigt populärt. Förra året slog vi besöksrekord med över 40 000 besökare. Vi hoppas såklart på många soliga sommardagar även i år, säger Hanna Johansson, chef på Drottninghögsbadet.

Ny kiosk och aktiviteter

Inför den nya säsongen har Helsingborgshem fräschat upp och målat om badet. En nyhet för säsongen är kiosken där besökarna kan köpa glass, dryck och annat gott. I samarbete med Helsingborgs stad, företag och föreningar kommer Helsingborgshem också att anordna flera olika aktiviteter på, och i anslutning till, Drottninghögsbadet löpande under hela sommaren.

- Mötesplatser som Drottninghögsbadet är viktiga för de nordöstra stadsdelarnas attraktivitet. Vi vill bidra till den fortsatta utvecklingen av Drottninghög och göra människor nyfikna på området. Kanske är det till och med så att någon kommer hit från en annan stadsdel och på köpet upptäcker ett nytt smultronställe i sin egen stad. Det hoppas jag på, säger Hanna Johansson.

Simskola för stora och små

2018 vann Helsingborgshem Bopriset för utvecklingen av Drottninghög. Prispengarna på 100 000 kronor har Helsingborgshem valt att använda för att öka barn och ungas simkunskaper. Därför utökas sommarsimskolan på Drottninghögsbadet med fler simskolepass och en fortsättningskurs. Dessutom kommer det finnas möjlighet för vuxna att lära sig simma, något som Helsingborgshem inte haft möjlighet att erbjuda tidigare.

- Att kunna simma är en billig livförsäkring och en viktig kunskap för både vuxna och barn, särskilt när man bor i en kustnära stad som Helsingborg. Därför satsar vi nu extra på simskolan på Drottninghögsbadet och är glada över att i år också kunna erbjuda vuxensimskola och kurser i både hjärt- och lungräddning och livräddning, avslutar Hanna Johansson.

Simskolan som är gratis för hyresgäster hos Helsingborgshem, och kostar 500 kronor för övriga, pågår från juni till augusti.

Drottninghögsbadet har öppet från den 3 maj till den 1 september. Badet har gratis inträde och alla är välkomna. Aktuella öppettider och mer information om simskolan finns på Helsingborgshems webb.

För mer information, kontakta:

Hanna Johansson, chef på Drottninghögsbadet

0730-70 07 45, hanna.johansson@helsingborgshem.se