Ny chans att uppleva livet för 50 år sedan: Besök retrolägenhet på Drottninghög 11 maj

Kliv tillbaka 50 år i tiden, fika i växthuset, ta ett dopp i det blå och busa på lekplatsen. Gör lördagen den 11 maj till en rolig lördagsutflykt – besök retrolägenheten och Drottninghög.

Nu gör 1970-talet comeback, välkommen till 1972-lägenheten, publikmagneten från innovationsmässan H22 City Expo, som håller öppet för allmänheten lördagen den 11 maj.

–Under H22 tyckte många att det var kul att uppleva livet för 50 år sedan, när Drottninghög byggdes. Nu är det dags igen och det känns jättekul att än en gång öppna upp retrolägenheten. Det är också en möjlighet att välkomna fler helsingborgare att se hur fint Drottninghög är, säger Jenni Wehrmann, projektutvecklare på Helsingborgshem.

Vid intresse finns möjlighet att få en guidad promenad i området. Ingen anmälan krävs och promenaderna startar löpande efter intresse.

Vi ser fram emot en mysig lördag och hoppas att många passar på att besöka retrolägenheten. Här får du en inblick i hur vi inredde och levde på 70-talet. När du kliver in möts du av tidsenlig inredning och möblering, ryamattor och en TV med två kanaler. Här finns inga montrar och inga skyltar med information om att man inte får lov att röra utställningsobjekten. Tidshoppa 50 år och känn dig som hemma.

Alla är varmt välkomna! Fritt inträde.

Media: välkomna på drop-in eller meddela önskemål om dag och tid.

Om retrolägenheten

Retrolägenheten skapades till innovationsmässan H22 City Expo, genom ett samarbete mellan Kulturförvaltningen, drottninghögsbor och Helsingborgshem

Tre roliga saker att kombinera med besöket i retrolägenheten: