Omtänksamma Närlunda – träff för närlundabor med fokus på trivsel och trygghet

Omtänksamma Närlunda – träff för närlundabor med fokus på trivsel och trygghet

På söndag bjuder vi in närlundabor till Omtänksamma Närlunda. - Vi ser fram emot en mysig eftermiddag med våra hyresgäster och håller tummarna för sol, säger Sandra Broström, områdesutvecklare på Helsingborgshem.

Syftet med träffen är att minska ensamheten i samhället och öka trivseln och tryggheten, bland de boende på Närlunda.

- Under eftermiddagen kommer vi att försöka fånga idéer på roliga grannaktiviteter som vi sedan kan hjälpas åt att förverkliga. Vi vill också få in önskemål på hur den nya utemiljön vid Närlundavägen 18-24 ska utformas, fortsätter Sandra Broström. Det blir också namntävling för områdeslokalen, Närlunda-quiz och klädhörna.

Dagen är ett samarbete och många har hjälpts åt. Förutom Helsingborgshem är medverkar Helsingborgs stad som representeras av socialförvaltningen och Volontärcenter samt Region Skåne.

Så här ser programmet ut:

NÄR? Söndagen 10 oktober kl 13:00-16:00
VAR?
Utanför Samlingslokalen på Närlundavägen 18

Korv med bröd och musikunderhållning med Jonas Wernefort

Klädbytarhörna: Är du sugen på en ny jacka? Har barnen vuxit ur sina kläder? På söndag får du chans att förnya garderoben. Ta med dig ett plagg och byt det mot ett annat.

Namntävling: Vad tycker du att Närlundas områdeslokal ska heta? Delta i namntävlingen och vinn fina priser.

Quiz: Hur mycket kan du om Närlunda och Helsingborg? En frågetävling där du kan glänsa med dina kunskaper. Fina priser utlovas även här.

Utemiljö: Vad har du för önskemål för den nya utemiljön vid Närlundavägen 18-24?

Idéhörna för grannaktiviteter: Har du någon idé på roliga och bra grannaktiviteter? Kortspelsklubb? Vänskapscafé? Fikakvällar? Stick- och virkkaffe? Gå ut med hunden-grupp? Fotbollskvällar? Matlagningskurser? Bara fantasin sätter gränser. Välkommen med dina idéer så hjälps vi åt att förverkliga dem.

På söndag delar vi också ut fina pins. En uppmuntran och påminnelse om vikten av ett litet hej. Att mötas av ett hej i trappen, tvättstugan eller på gården kan vara viktigare än du tror. Det bidrar till trivsel och trygghet och gör att vi känner oss sedda. Det kan till och med göra att vi mår bättre. Ett HEJ kan göra underverk.

Helsingborgshem arbetar på många olika sätt med trivsel och trygghet. Läs mer om det här.

Kontaktperson för Omtänksamma Närlunda: Sandra Broström, områdesutvecklare, telefon: 070-759 35 79. sandra.brostrom@helsingborgshem.se