Pålsjö damm. Foto: Helsingborgshem.

Pålsjö damm har blivit en grön oas

Äntligen är den efterlängtade renoveringen av dammen vid Pålsjö östra klar. Dammen har blivit en grön oas med bland annat vattenspegel, grillplats och lekytor för barnen.

Med nya planteringar, sittplatser och bättre belysning har dammen och grönområdet runt omkring fått tillbaka sin roll som samlingsplats på Pålsjö östra. Själva dammen har blivit mindre, medan ytorna vid sidan om har utökats. Nu finns det gott om sittplatser och ytor att leka på med bland annat klätternät, balansstockar och hoppkubb för barnen.

Renoveringen påbörjades i maj och den blev klar i september. Många idéer som kommit från dem som bor i området har blivit verklighet, särskilt önskemålet om en grön samlingsplats.

-Vi är jätteglada att renoveringen av dammen är klar, och hoppas att de som bor på Pålsjö östra är lika nöjda som vi är med resultatet, säger Hanna Meijer, bostadschef.

För att fira att renoveringen är klar blir det invigningsmingel vid dammen onsdagen den 9 oktober mellan klockan 15 och 19.

Renoveringen bekostades delvis genom ett stöd från Boverket på 3,7 miljoner kronor. Den totala kostnaden blev drygt 10 miljoner kronor.

Kontakt:

Hanna Meijer, bostadschef, telefon 042-20 81 52 eller 073-960 81 46

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med cirka 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 200 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.