Ansiktsmålning var en av många populära aktiviteter på Plantandagen.

Plantandagen - en folkfest som bjöd på ett varmt och varierande program

Lördagen den 3 september var det äntligen dags för Plantandagen på Planteringen i Helsingborg. Det är ett årligt event med aktiviteter, uppträdande och fika som nu är tillbaka efter pandemin.

Plantandagen arrangerades av Helsingborgshem i samarbete med Helsingborgs stad och en rad olika föreningar, boende och områdets ungdomsråd.

– Programmet hade verkligen något för alla - musik, dans, trolleri, grannfika, olika uppträdande och prova på-aktiviteter. Det blev en helt fantastiskt dag som lockade väldigt många besökare. Uppemot 2000 besökare kom och det blev precis så mysigt och roligt som vi hoppades. En av höjdpunkterna var fotbollsturneringen för ungdomar, där åtta lag deltog, berättar Marie Bernhold koordinator för mötesplatsen och co-workingkontoret @Plantan.

Syftet med Plantandagen är att främja gemenskap och uppmuntra att människor träffas och göra saker tillsammans. Det bidrar till både trivsel och ökad trygghet.

– Nu ser vi fram emot en fin höst tillsammans på Planteringen. Här finns många föreningar med olika program för barn och unga och på mötesplatsen @Plantan erbjuder vi många uppskattade aktiviteter och kurser - till exempel datorkurs på lätt svenska och Älskade barn där föräldrar får möjlighet att diskutera små som stora frågor kring sina barns utveckling, avslutar Marie Bernhold.

Till @Plantan: Intagram och Facebook.

Kontaktperson för @Plantan:

Marie Bernhold, koordinator på Planteringen,
042-20 82 33, marie.bernhold@helsingborgshem.se

Samarrangörer för  Plantandagen:

Arbetsmarknadsförvaltningen, Helsingborgshem, ABF, Iranska kulturföreningen, Palestinska kvinnoföreningen, Plantans Friskvårdsförening, Plantans ungdomsråd, Rädda Barnen, Räddningstjänsten Skåne nordväst, Svenska kyrkan, Studiefrämjandet, XXL, NSR, FreeZone Sweden, Helsingborgs kampsortsklubb, Spanarkårens scoutkår, HIF, Malmö FF, JumpYard Helsingborg och Fritid Helsingborg.