Sommarvikarien Linus gillar varierande arbetsuppgifter

Sommarvikarien Linus gillar varierande arbetsuppgifter

Linus Grube Olsson är klädd i regnjacka och redo för arbetsdagen en blöt fredagsmorgon. Linus arbetar som fastighetsskötare hos Helsingborgshem över sommaren och denna dag står ”soprunda” på schemat.

Alla papperskorgar på Pålsjö Östra ska tömmas och påsar ska bytas, och soprummen ska ses över.

– Här på Pålsjö är det hyfsat bra ordning, även i Maria Park som också är mitt område, berättar Linus som tillhör områdesteam Maria under denna sommar.

Bostadsområdet ska vara helt, rent och snyggt och dessutom ska finnas lite tid för prat med hyresgäster som vill heja eller kanske ställa en fråga.

– Det som är kul med detta jobb är att man sköter sig mycket själv men också samarbetet med de andra i teamet. Jag får ta egna initiativ när jag ser vad som behöver göras och dagarna är väldigt varierande. Jag har dock blivit attackerad av en måsmamma som fått ungar, det är väl det enda som stört jobbet i sommar, berättar Linus med ett leende.

Första gången Linus sommarjobbar på Helsingborgshem

Linus sommarjobbar för första gången på Helsingborgshem och är glad för att han fick vikariatet som fastighetsskötare. Förra sommaren arbetade han i hemvården vilket gav många nya erfarenheter, precis som jobbet på Helsingborgshem gör:

– Det är också kul att lära sig mer, till exempel när jag följer med kollegor på felanmälningar. Det är också roligt att se hur väl Helsingborgshem tar hand om sina bostadsområden.

Studier i stadsplanering och fena på att rita

Linus studerar stadsplanering under terminerna. Efter tre års studier vid Malmö Högskola bär det till hösten av mot Karlskrona för masterstudier. Intresset för stadsplanering har funnits länge, ett av Linus stora intressen, utöver fotbollsspelande i Fortuna FF, är nämligen att illustrera städer.

– Jag har ritat så länge jag minns, och nyligen fick jag till och med sätta ut några av mina teckningar på Dunkers kulturhus, avrundar Linus.

FAKTA HELSINGBORGSHEMS SOMMARVIKARIER

• 31 sommarpraktikanter
      • 19 sommarvikarier som fastighetsskötare.
      • 3 sommarvikarier i Kundcenter