Digitalt besök av EU-topp på Sällbo

Digitalt besök av EU-topp på Sällbo

Helsingborgshems unika projekt Sällbo har väckt stort intresse på många håll, både inom och utanför Sveriges gränser. EU-kommissionär Dubravka Šuica, som ansvarar för frågor om demokrati och demografi inom EU-kommissionen, har intresserat sig för projektet och genomförde nyligen ett digitalt studiebesök på Sällbo tillsammans med sitt team.

Det var den stora artikeln om Sällbo i brittiska dagstidningen The Guardian tidigare i höstas som hade fångat hennes intresse, berättade kommissionären vid inledningen av besöket. Hon uttryckte stor tacksamhet över att Helsingborgshem kunde arrangera ett besök i digital form då pandemin för närvarande omöjliggör ett riktigt besök.

Sällbo är ett sällskapsboende med integration i fokus där man bor lite mindre och delar lite mer. I drygt hälften av lägenheterna bor seniorer och i resterande unga vuxna, däribland personer som nyligen fått uppehållstillstånd i Sverige.

Efter en kort introduktion om Helsingborg och Helsingborgshem fick kommissionären en grundlig presentation av Sällbo, följt av en rundvisning i filmformat, där olika delar av huset visades upp tillsammans med kommentarer från några av hyresgästerna.

I den efterföljande diskussionen uttryckte kommissionären sin beundran över projektet, som hon såg som ett spännande sätt att försöka lösa bland annat den stora utmaningen med ofrivillig ensamhet hos äldre. Hon uttryckte stor förhoppning över att konceptet skulle gå att använda i fler länder och avslutade med att tacka för ett fint och professionellt genomfört digitalt besök.

– Sällbo är ett bra exempel på hur man kan jobba med innovation. Utifrån en idé testas ett koncept på en plats och i liten skala. Vi lär oss genom att våga testa och om erfarenheterna är goda kan vi skala upp och samtidigt sprida inspiration och idéer till andra. Att Sällbo väcker så stor nyfikenhet runt om i världen känns förstås jätteroligt, säger Jonas Jacobsson Gjörtler, kommunikationschef på Helsingborgshem.

Sällbo har uppmärksammat av flera medier internationellt, däribland BBC, The Economist, The Guardian och The Telegraph.

Europeiska kommissionen är den verkställande institutionen inom EU och består av 27 kommissionärer, en från varje medlemsland. Dubravka Šuica kommer från Kroatien, har tidigare varit ledamot av EU-parlamentet och innan dess var hon borgmästare i Dubrovnik.