Fastighetsförsäljning möjliggör storsatsning på hyresrätten i Helsingborg

Fastighetsförsäljning möjliggör storsatsning på hyresrätten i Helsingborg

Den 27 juni blev det klart att Helsingborgshem säljer 15 fastigheter med totalt 865 lägenheter i stadsdelarna Elineberg, Stattena och Eneborg för att finansiera en omfattande satsning på ny- och ombyggnation. Köparen är bostadsbolaget Rikshem som ägs av Fjärde AP-fonden och AMF. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 720 miljoner kronor.
Merparten av de fastigheter som nu byter ägare lät Helsingborgshem bygga på 60-talet för att möta den tidens tillväxtboom. Idag befinner sig Helsingborg återigen i en stark tillväxtfas och bristen på hyresbostäder är stor. Företaget har som mål att bygga 1200 nya hyresbostäder samtidigt som 1600 av de befintliga lägenheterna ska renoveras.

– Helsingborg expanderar och vi vill göra framtidens Helsingborg till en ännu bättre stad att leva och bo i. Försäljningen av de aktuella fastigheterna ger oss en del av det kapital som vi behöver för att kunna satsa framåt. Genom den här affären kan vi vara med och bygga rekordmånga spännande hyresbostäder samtidigt som vi satsar på att öka underhållet och rusta upp de bostäder vi redan har, säger Jonas Hansson, vd Helsingborgshem.

Även efter försäljningen är Helsingborgshem väl representerat med bostäder i de aktuella områdena och företaget ser fram emot att fortsätta utveckla stadsdelarna tillsammans med Rikshem.

– Vi vill utveckla attraktiva stadsdelar och då är variation en nyckelfaktor. Stadsdelar där det finns en blandning av bostadstyper, upplåtelseformer, stilar och utomhusmiljöer blir levande och välkomnande bostadsmiljöer. Vi välkomnar därför Rikshem som ytterligare en aktör som är beredd att utmana oss i rollen som den bästa hyresvärden i Helsingborg, säger Jonas Hansson, vd Helsingborgshem.

Hyresgästföreningen i Nordvästra Skåne ser positivt på de möjligheter som affären medför:

– Helsingborghem behöver både bygga fler hyresrätter och rusta upp flera av de stora bostadsområdena. Då kan försäljning vara en lösning på finansieringen under förutsättning att köparen är en seriös hyresvärd, säger Tor Berger på Hyresgästföreningen i Norra Skåne.

Den nya ägaren, Rikshem, stärker ytterligare sin ställning i Helsingborg i och med köpet av de 15 fastigheterna:

– Vi är långsiktiga i vårt ägande och köpet av de aktuella fastigheterna kompletterar och förstärker vår fastighetsportfölj. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla såväl stadsdelarna som fastigheterna för stadens och våra hyresgästers trivsel, säger Ilija Batljan vice vd på Rikshem.

Affären har skötts av affärskonsultfirman Navet AB. Själva överlämnandet sker vid olika tillfällen för att matcha Helsingborgshems behov av kapital i byggprojekten men också för att möjliggöra ett professionellt överlämnande. Elinebergs fastigheter övertas av Rikshem den 1 november 2013, fastigheterna på Stattena och Eneborg lämnas över den 2 januari 2014. Fram till datumen för överlåtelse har Helsingborgshem fortsatt ansvar för fastigheternas skötsel och underhåll.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.