Björn Ravemark, projektchef Helsingborgshem tillsammans med Johan Eriksson, platschef NCC, framför bygget.

Halverat klimatavtryck under byggtiden: Helsingborgshems flerfamiljshus på Högasten har nominerats till Årets Miljöpris

År 2021 var 67 lägenheter klara för inflytt i kvarteret KungsörnenHögasten i Helsingborg. Under byggtiden reducerades klimatavtrycket till närmare hälften mot ett jämförbart byggprojekt. Nu har projektet nominerats till Årets Miljöpris som delas ut på Betonggalan den 12 oktober.

Att projektet hade tydliga miljömål var ambitionen redan innan bygget startade. Det var en väsentlig del av upphandlingen där Helsingborgshem efterfrågade en aktör som hade en tydlig strategi för minskad klimatpåverkan i nyproduktion samtidigt som bostadsföretaget ville kunna erbjuda rimliga hyror. Detta fick Helsingborgshem genom att vikta förfrågan 80 procent på pris och 20 procent på klimatpåverkan. NCC hade både lägst pris och lägst klimatpåverkan och har byggt husen på uppdrag av Helsingborgshem.

Björn Ravemark, projektchef, som ansvarade för bygget, berättar:
Hur känns det att nomineras?

Det är jätteskoj att vårt arbete med Kungsörnen har uppmärksammats igen och att vi är nominerade till detta pris.

Vad har varit utmanande i projektet?

Att hitta balansen mellan ekonomi och klimatpåverkan i upphandlingen och få ihop ett genomförbart projekt.

Vilka lärdomar ser du som betydelsefulla?

Att det finns olika sätt att minska klimatpåverkan i våra projekt och att vi måste samarbeta med våra leverantörer för nå uppsatta mål.

Vad betyder det för Helsingborgshem?

Att vår värdegrund fungerar: Vi vågar – testa nya upphandlingsmetoder, Vi utvecklar – ger leverantörerna möjlighet att utveckla metoder och produkter som har lägre klimatpåverkan och slutligen, Vi bryr oss – om vår planet.

Vilken betydelse har det för dig att kunna bidra till en mer hållbar och miljövänlig byggbransch?

Vi måste alla göra vad vi kan för att minska vår klimatpåverkan både privat och på jobbet så för mig är det väldigt roligt att kunna vara en del i detta projekt och se vilken inverkan det kan få på en hel bransch.

Nominerade i kategorin Årets Miljöpris är: Hållbarhetshuset, Fabege, Byggelement och Kungsörnen, Helsingborgshem. Priset delas ut på Betonggalan den 12 oktober. Bakom priset står tidningen Betongvärlden.

Kontaktperson för frågor

Björn Ravemark, projektchef Helsingborgshem, telefon 042-20 82 25