Helsingborgshem redovisar ny hållbarhetsrapport

Helsingborgshem redovisar ny hållbarhetsrapport

I samband med miljökonferensen Gröna idéer 27-28 september, släpper Helsingborgshems sin senaste CSR-rapport. Rapporten presenterar företagets sociala, miljömässiga och ekonomiska arbete, liksom samspelet med intressenter och arbetet för en god arbetsmiljö.

Helsingborgshems CSR-rapport (Corporate Social Responsibility, på svenska Hållbarhetsredovisning) för 2011 släpps i samband med miljökonferensen Gröna idéer. Rapporten har dock ett bredare perspektiv än bara miljö då även företagets sociala och ekonomiska arbete liksom samspelet med intressenter och arbetet för en god arbetsmiljö, presenteras.

Av rapporten framgår det hur bostadsbolaget arbetar med att ta ett långsiktigt samhällsansvar.

– Vår vision är att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och bo i för en mångfald av människor. Det betyder att vi erbjuder betydligt mer än bara boende. Vi arbetar aktivt för att minska vår miljöpåverkan och utveckla stadsdelstänkandet så att enskilda människor känner sig delaktiga, förklarar Helsingborgshems vd Jonas Hansson.

På miljösidan har Helsingborgshem bland annat minskat sin varmvattenförbrukning, infört avtal om komfortvärme för hyresgästerna och installerat solceller som ger egen el. Målet är att minska energiförbrukningen med 20 procent fram till 2016, ett mål som Helsingborgshem 2008 satte upp tillsammans med 80 bostadsföretag i det så kallade Skåneinitiativet.

I det sociala ansvaret ingår arbetet i olika stadsdelar med exempelvis nätverk för barn- och ungdomar, insatser för att höja hälsotalen och kurser och aktiviteter på dagtid för att stimulera jobbsökande och sysselsättning. Uppmärksammat är också projektet Bostad Först där hemlösa får egen lägenhet med eget kontrakt.

– Helsingborgshem är en stor aktör i samhället och vi försöker hela tiden att öka dialogen med helsingborgarna och bli mer tillgängliga. Mycket har hänt samtidigt som det här är ett område där vi kan utvecklas ännu mer, säger Jonas Hansson.

CSR-rapporten har tagits fram som ett led i Helsingborgshems medverkan i nätverket Eurhonet (European Housing Network). Nätverket består av ett 30-tal allmännyttiga bostadsbolag från olika delar av Europa, där viljan att arbeta för ett hållbart samhälle är en gemensam nämnare.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs Stad och var femte Helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.