Helsingborgshem uppmanar till omtanke grannar emellan

Helsingborgshem uppmanar till omtanke grannar emellan

En viktig del i trivsamma och trygga stadsdelar är goda grannar. Trivseln ökar när vi känner igen varandra och det är tryggt att veta att man har grannar som bryr sig. För att uppmana till omtanke lanserar Helsingborgshem i dagarna Våga bry dig.

Den ideella föreningen Huskurage har under flera år arbetat för att förebygga och förhindra våld i nära relationer genom att ge grannar verktyg för att kunna - och våga - agera. Nu inleder Helsingborgshem ett samarbete med Huskurage och uppmanar till omtanke grannar emellan. Satsningen utgår från samma koncept som Huskurage men Helsingborgshem har valt att bredda det. Våga bry dig handlar om att uppmärksamma grannar som kan behöva hjälp.

- Det finns många olika anledningar att visa att man bryr sig om varandra. Kanske är man oroad för en åldrande granne som visar tecken på att må dåligt, ett barn som ser ut att fara illa eller våld i nära relationer. Det kan också handla om psykisk ohälsa. Med hjärtat i symbolen vill vi förstärka och lyfta fram värmen och omtanken i budskapet, säger Helena Fremle, affärsområdeschef Boendeutveckling och Service.

Våga bry dig är ett av många olika sätt för att bidra till att öka trivsel och trygghet. Genom lanseringen hoppas Helsingborgshem nu öka kunskapen kring vad man kan göra som medmänniska om man känner oro eller ser att något inte står rätt till.

- Det är ett brett samarbete mellan olika organisationer och i informationen lyfter vi också fram vart man kan vända sig om man vill söka hjälp. Vi vill helt enkel bidra till ökad omtanke om varandra, vilket vi vet bidrar till ökad trygghet och trivsel, avslutar Helena Fremle.

Satsningen är ett samarbete mellan Helsingborgshem, Polisen, Helsingborgs Kvinnojour, Länsstyrelsen Skåne, FCH, Helsingborgs Simsällskap, Brottsofferjouren, Högaborgs BK och Helsingborgs stad.

Hyresgäster hos Helsingborgshem får information på olika sätt, bland annat genom information i trapphusen, via e-post och på helsingborgshem.se.

Vill du veta mer?
Helena Fremle, affärsområdeschef Boendeutveckling och Service