Foto: NSR

Hyresgäster på Ringstorp testar nytt koncept: Restavfall blir latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall. Samtidigt placeras kärlen för restavfall längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

Helsingborgshem och NSR introducerar konceptet gemensamt på Ringstorpsvägen 26 i Helsingborg. I samband med övergången får det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Hyresgäster som miljöambassadörer

Hyresgästerna på Ringstorpsvägen har på ett år tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, NSR.

Tidigare har NSR testat detta koncept med bostadsbolaget Höganäshem i Höganäs. Om det visar sig vara framgångsrikt i Helsingborg kan fler miljöhus uppdateras på samma sätt.

Vi vet att samverkan mellan bostadsbolag, renhållare och boende kan ge goda resultat och därför är det fantastiskt att göra detta tillsammans med Helsingborgshem, säger Göran Svensson, NSR.

Restavfall dyrare än sorterat

Från april  är skillnaden mellan kostnaden för restavfall och övrigt förpackningsavfall mycket större. Att kasta sorterbart avfall i latavfallet är cirka 30 gånger dyrare än om det hade sorterats ut som förpackningsavfall (plast, papp, metall och glas).

För att hålla kostnaderna nere och samtidigt värna om miljön är det viktigt att alla sorterar sitt matavfall och sina förpackningar. Här är hyresgästerna på Ringstorpsvägen ett föredöme som vi vill lyfta fram, avslutar Johanna Ottosson, miljösamordnare, Helsingborgshem.

Fartfylld invigning av det nya miljörummet

Helsingborgshem och NSR bjuder nu in hyresgästerna på Ringstorpsvägen 26, 28, 30 samt radhusen till en invigning av det nya miljörummet. Även media media är välkommen till invigningen.

Dag och tid: lördagen den 13 april mellan klockan 10.00 och 11.30
    Plats: Ringstorpsvägen 26

• Kunskapstest: Testa dina kunskapare inom sortering
    • VD-tävling: Thomas Falkstrand, VD NSR och Jonas Hansson, VD Helsingborgshem tävlar och utmanar varandra med sina kunskaper inom sortering. Vem vinner?
    • Utforska sopbilen: Prata med chauffören, kliv in och se hur allt fungerar i sopbilen

Kontaktperson för frågor
    Johanna Ottosson, miljösamordnare, Helsingborgshem
    johanna.ottosson@helsingborgshem.se

Göran Svensson, avfallsrådgivare, NSR
    goran.svensson@nsr.se

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med cirka 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var sjunde helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.