Ny satsning på trygghet visar positiva resultat

Ny satsning på trygghet visar positiva resultat

Efter en hyresgästundersökning 2013 bestämde sig Helsingborghem för en genomgripande satsning med målet att öka tryggheten i de mest utsatta bostadsområdena. Nu kommer hyresgästernas feedback som bekräftar att insatserna har haft effekt.

I veckan fick Helsingborgshem resultaten från den enkät som skickas ut med två års intervall till samtliga hyresgäster. Frågorna som ställs är direkt kopplade till de mål bostadsbolaget arbetar mot och som syftar till att utveckla Helsingborg till en attraktiv bostadsort för en mångfald.

Ett av enkätens huvudområden är hyresgästernas upplevda trygghet både i och omkring sin bostad. Här visar resultaten att bolagets breda satsning på trygghet ger positiva resultat. Det handlar bland annat om sociala insatser, om en ökad närvaro i bostadsområdena och om trygghetscertifieringar av utvalda fastigheter. Ett exempel är stadsdelen Högaborg, där hyresgästerna i trygghetscertifierade fastigheter upplever att tryggheten ökat med 19 procentenheter, från 48 till 67 procent.

– Otrygghet är en av stadens största utmaningar och svår att komma åt, därför är det enormt glädjande när våra hyresgäster ger så tydliga signaler. Nu ska vi fortsätta erbjuda trygghetscertifieringar till fler, säger Jens Olsson trygghetssamordnare på Helsingborgshem.

Förutom den förbättrade tryggheten visar kundenkäten att hyresgästerna uppskattar Helsingborgshems service. Inte minst bemötandet vid felanmälan och från reparatören får gott resultat där 92 procent respektive 91 procent anser att bemötandet varit bra eller mycket bra. Även bolagets beslut att bedriva merpaten av utemiljöernas utveckling och skötsel i egen regi uppskattas av de boende. Sammantaget tycker 76 procent att Helsingborgshem sköter utemiljöerna bra eller mycket bra där 20 av 30 områden får ett bättre betyg nu än för två år sedan.

Johan Hansen, 25 år, bor i en tvåa på Lussebäcken i södra Helsingborg. Johan var en av de ca 7500 hyresgäster som besvarade enkäten och som vann en hyresfri månad för sin medverkan:

– Jag tycker att mina fönster är för dragiga och hoppas att det snart är min tur att få nya fönster. Annars trivs jag jättebra både i min lägenhet och på Lussebäcken. Här är mysigt med fint grönområde utanför balkongen.

Just inomhustemperaturen på både sommaren och på vintern är en fortsatt utmaning för Helsingborgshem liksom den upplevda tryggheten som visserligen ökar i många områden men behöver förbättras ytterligare.

På frågan hur det är att bo hos Helsingborgshem svarar 88,7 procent att de är nöjda eller mycket nöjda:

– Vi är självklart stolta över den uppskattning vi får och känner att vi är på rätt väg men det allra viktigaste är det engagemang som våra hyresgäster visar när de feedbackar oss. Vi både kan och vill mer och för att lyckas behöver vi utveckla dialogen med våra hyresgäster ytterligare, avslutar Jonas Hansson VD Helsingborgshem.

För mer information om Helsingborgshems hyresgästenkät: se relaterat dokument.

Kontaktperson: Charlotte Albertsson, marknads- och affärsutvecklingschef 042-20 80 79.