Nystart för Dalhems centrum

Nystart för Dalhems centrum

Nu startar Helsingborgshems genomgripande satsning för att ytterligare öka Dalhems trivsel och attraktivitet. Arbetet är en del i bostadsbolagets övergripande uppdrag att skapa attraktiva stadsdelar i hela staden. Först på tur för Dalhem står en utveckling av Dalhems centrum och det är de boende själva som påverkat inriktningen.

Under våren 2015 har Helsingborgshem vänt sig till sina 1600 hushåll för att få svar på hur Dalhems centrum upplevs idag och vad som behövs för att bättre möta de boendes önskemål. I enkät- och intervjusvar får centrumet både ris och ros där de boende framför allt vill se en utveckling av centrumets sociala möjligheter. Flera nysatsningar är redan sjösatta, andra genomförs under det kommande halvåret. Några exempel är:

• En ungdomscoach har rekryterats för att genom dialog möta ungdomar och ungdomars behov i centrumanläggningen och ute på området.
  • En uppfräschning av restaurangtorget planeras för en trevligare och mer inbjudande miljö.
  • Helsingborgshem kommer tillsammans med boende, inhyrda företag och externa krafter att starta en utvecklingsgrupp med syfte att jobba med centrumanläggningen.

Att centrumet kan erbjuda attraktiva mötesplatser för både boende och besökare är viktigt för områdets trivsel och positiva identitet. En restaurangverksamhet som möter de boendes önskemål har stor betydelse och Helsingborgshem är glada att den befintliga pizzerian vill fortsätta driva sin verksamhet och bidra till Dalhems utveckling.

- Dalhem har fantastiska kvaliteter som vi hoppas att fler ska upptäcka och när vi nu gör en nystart med Dalhems Centrum i fokus vill vi samla alla goda krafter, säger Mikael Larsson fastighetschef på Helsingborgshem.

- Vi är nöjda över att det nya hyresavtalet är på plats och ser fram emot att fortsätta bidra till Dalhems trivsel. Tillsammans med Helsingborgshem vill vi engagera de boende för att bidra till centrumets utveckling, säger Vedet Gültekin, på Dalhems Pizzeria.

Kontaktperson: Mikael Larsson, fastighetschef på Helsingborgshem

Tel. 042-20 80 31, mikael.larsson@helsingborgshem.se

Fakta om Dalhem

Dalhem är ett av Helsingborgs största bostadsområden med ca 5 200 invånare. Här bor man varierat i både hyresbostäder, bostadsrätter, villor och radhus men här finns också ett 60-tal trygghetsboenden. Helsingborgshem har ca 1 600 hyresbostäder i området och 84 % av de boende uppger att de är nöjda med sitt bostadsområde. Helsingborgshem har ett stort utbud av aktiviteter och verksamheter på Dalhem som på olika sätt bidrar till områdets trivsel och trygghet. Här finns bland annat: Eget Driv, en verksamhet som coachar arbetslösa boende till jobb. Kulturpunkten med föreläsningar, kurser, kvinnogrupper, språkcafé och dagverksamhet för funktionshindrade. Gemensamma odlingslådor. S’Mile, en barn- och ungdomssatsning i hälsans tecken. Dalhemsdagen, Dalhems årliga områdesfest. Hundcoaching, kostnadsfri hundskola. Sommarteater i det gröna. Sommarlovsjobb, sommarjobb för Dalhemsungdomar.