Reliefen Fågelfisk av Picasso på Närlunda i Helsingborg. Foto: Jonas Linné, Helsingborgshem.

Picassos Fågelfisk tillbaka på Närlunda i Helsingborg

Torsdagen den 2 september sätts Picasssos ”Fågelfisken” upp på ett av Helsingborgshems hus på Närlunda.

Mellan 1971 och 2016 satt Picassos konstverk i sten Fågelfisken på en fasad av ett av de radhuslängor som Helsingborgshem ägde på Närlundavägen 4. Helsingborgshem tog sedan ner reliefen i samband med ombyggnadsprojekt på området och därför har Fågelfisken fått vänta på att monteras upp igen.
Men nu är det dags, på torsdag ska den fästas fast - denna gång på Närlundavägen 11.

-Den har legat i tryggt förvar under fem år och nu är Fågelfisken redo att monteras på en ny plats där den syns tydligt, berättar Helena Jirsved, bostadschef.

- Det kommer bli ett snyggt inslag på området, vi är glada att ha Fågelfisken tillbaka och hoppas att de som bor och besöker Närlunda kommer att uppskatta den, säger Helena Jirsved.

Den fem ton tunga reliefen kommer att monteras på torsdagsmorgon och på fredag bjuder Helsingborgshem på kaffe för hyresgäster i området för att inviga Fågelfiskens nya plats.

Uppsättning av Fågelfisk – Obs! cirkatid Klockan 7:45/8:00 torsdagen den 2 september.
    Närlundavägen 11.
    Media välkomna.

Invigning med kaffe för boende i området – klockan 11:30 fredagen den 3 september.
    Närlundavägen 11.
    Media välkomna.

Kontaktperson: Helena Jirsved, bostadschef, telefon: 070-672 05 49.

Fakta Fågelfisken

Picassos Fågelfisken finns i Helsingborg med en 3,55 meter hög monumental reliefplatta i sandblästrad betong, Fågelfisken, inköpt av Helsingborgs stad 1964. Helsingborgshem, Helsingborgs stads bostadsbolag, placerade den på en husgavel i området Närlunda där den satt mellan 1971 och 2016.
    Den togs ner bland annat på grund av renovering i bostadsområdet. I september 2021 sätts den upp igen i samma område men på en annan husgavel.

Verket i Helsingborg var den första av Picassos betongreliefer som inköptes till Sverige – efter att ha visats på utställningen ”Konst i betong”, organiserad på Moderna Museet av Pontus Hultén 1964. Fågelfisken har blästrats av norske Carl Nesjar efter anvisningar av Pablo Picasso.