På fredag invigs Återskaparglädjen på Drottninghög. Platsen där barn får möjlighet att skapa med material som inte är tänkt för barn men som får barn att tänka. Materialen ska kunna användas igen och igen.

Pressinbjudan: Välkommen till invigning av Återskaparglädjen på Drottninghög

Drottninghögs förskolor och Helsingborgshem möjliggör lekfullt lärande på temat hållbarhet, återbruk och innovation på Drottninghög.
Här slår vi två flugor i en smäll, en plats där barn får lära sig mer om hållbarhet samtidigt som vi vill locka hit fler besökare från andra delar av Helsingborg, säger Emila Bisanovic, kundansvarig på Helsingborgshem.

Drottninghögs förskolor* i Helsingborg har gått i bräschen för att skapa ett center vid Drottninghögs centrum där barn på lekfullt sätt får lära sig mer om hållbarhet. Helsingborgshem nappade på idén och har fräschat upp utsidan på huset. Drottninghögs förskolor står för verksamheten och har ställt i ordningen lokalen.

Återskaparglädjen är en plats för lek, kreativitet och innovation. Fokus ligger på ett entreprenöriellt lärande ur ett hållbarhetsperspektiv, att tänka utanför boxen och lära utan mallar.

Verksamheten är i första hand till för barnen på Drottninghögs förskolor som kommer att ha en stor del av sina aktiviteter här. Varje fredag från 13 mars, kl 13-15.30 är Återskaparglädjen öppen för besökare från hela Helsingborg. Då är barn mellan 1–5 år välkomna tillsammans med vårdnadshavare eller annan vuxen.

–Vår förskollärare och ateljerista Ann Anderholm finns på för att inspirera och guida. Hållbarhet är en hjärtefråga för oss, samtidigt som vi vill lägga grunden till ett livslångt lärande. Tanken är att skapa med material som inte är tänkt för barn men som får barn att tänka. Materialen ska kunna användas igen och igen, därför har vi kallat det Återskaparglädjen, säger Helene Saetre, rektor Drottninghögs förskolor.

Några företag har redan skänkt material. Tanken att utveckla samarbetet med dem som bor på Drottninghög och fler företag genom att ta emot saker och material som annars skulle kastas.

Välkommen på invigning som arrangeras av Drottninghögs förskolor i samarbete med Helsingborgshem.

Vad: Återskaparglädjen
När: fredag den 6 mars
Tid: kl 13-15
Programpunkt att hålla ögonen på: Kl 13 blir det en liten invigningsceremoni med sång av 5-åringar från förskolorna. Missa inte det! Därefter drop-in fram till kl 15 med mingel och rundvisning.
Var: Drottninghögs Centrum, Blåkullagatan 3

Helene Saetre, rektor Drottninghögs förskolor helene.saetre@helsingborg.se
042-10 42 46

Emila Bisanovic, kundansvarig Helsingborgshem emila.bisanovic@helsingborgshem.se