Starkt stöd för renoveringsplanerna på Närlunda

Starkt stöd för renoveringsplanerna på Närlunda

Helsingborgshem har ansökt om medgivande från de hyresgäster som berörs av renoveringen i de fyra niovåningshusen på Närlunda. Renoveringen omfattar totalt 264 hushåll och hittills har 228 av dem (86 %) gett sitt medgivande.
Helsingborgshem planerar en omfattande upprustning av de fyra niovåningshusen på Närlunda. För att kunna genomföra renoveringarna behövs ett medgivande från hyresgästerna, totalt 264 hushåll. Ett antal hyresgäster tvekar fortfarande, bland annat inför den hyresökning som renoveringen medför. För att underlätta för hyresgästerna har Helsingborgshem och Hyresgästföreningen därför kommit överens om en hyresrabatt. Det innebär att när renoveringen är klar fasas den nya hyran successivt in under flera år.

- Det känns bra med vår överenskommelse med Hyresgästföreningen. De allra flesta hyresgäster välkomnar ju renoveringen men vänder sig mot själva hyresökningen. Tyvärr går det inte att komma ifrån att den höjda standarden i området leder till en högre hyresnivå. Du betalar helt enkelt för det du får, säger Anders Eriksson, projektledare Helsingborgshem.

Hittills har stödet för renoveringen visat sig vara starkt då 228 (86 %) av hushållen har gett sitt medgivande. Bland de återstående 36 (14 %) hushållen skiljer sig åsikterna åt. Några godkänner bara delar av åtgärderna medan andra har synpunkter på omfattningen, hyresnivån eller helt har avstått från att lämna besked. För att komma vidare ansöker Helsingborgshem nu om tillstånd i Hyresnämnden.

- Vi har förståelse för att en så här stor renovering skapar en viss oro. Därför har vi låtit den här processen ta tid. För oss är det viktigt att våra hyresgäster har en bra bild om vad vi vill göra och varför. Genom att bland annat använda en visningslägenhet och inspirationsbilder har vi försökt att ge en känsla av hur det kommer att bli när det är klart, berättar Anders Eriksson.

Renoveringen omfattar bland annat badrum, en uppfräschning av husens utsida, fönsterbyten och trygghetsåtgärder som införande av digitala passagesystem. Bakgrunden är det stora renoveringsbehov som husen som är byggda på 60-70-talet står inför. Samtidigt är det inte tillräckligt att återställa allt till ursprunget. Husen och bostäderna behöver moderniseras för att leva upp till dagens energi- och tillgänglighetskrav samtidigt som behoven och önskemålen från hyresgästerna skiljer sig åt.

- För att komma tillrätta med renoveringsbehovet måste vi sätta en miniminivå. Samtidigt försöker vi vara lyhörda och erbjuda olika alternativ. Det är helt enkelt många intressen och behov som ska balanseras. Vår målsättning är att utveckla bostäderna och området så att det blir en bra boendemiljö både för dagens och morgondagens hyresgäster, säger Anders Eriksson.

Ambitionen är att påbörja delar av renoveringen redan till hösten medan badrumsrenoveringarna dröjer till början av nästa år.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.